onsdag 30. november 2011

´dem som ikke kan drepe sjelen´- hvordan berører dette deg?

Jeg kom over et skriftsted som fikk meg til å sperre øynene opp - igjen. Denne gang har det med ordet sjel å gjøre. 
Ordet sjel - slik det brukes i det nye testamentet - kommer fra det Greske pnauma. Oversettes vanligvis med sjel, men også med ånd. Et eksempel er Hebr 12:23 der man - unntatt i NW - bruker åndene.
....Dere er kommet til en dommer som er alles Gud, til åndene av de rettferdige som har nådd fullendelsen, 
Pneuma:
Hva en Gresk ordbok sier om dette ordet: http://studylight.org/lex/grk/view.cgi?number=4151
1 the third person of the triune God, the Holy Spirit, coequal, coeternal with the Father and the Son
2 sometimes referred to in a way which emphasises his personality and character (the \Holy\ Spirit)
3 sometimes referred to in a way which emphasises his work and power (the Spirit of \Truth\)
4 never referred to as a depersonalised force
Som du ser knytter denne ordboken pnauma først og fremst til den hellige ånd; dette beskriver jo helt klart en kraft, den kraft som utgår fra Jehova, men som styres av Jesus. 
Det er en interessant bemerkning ordlisten skyter inn: ordet pnauma blir aldri knyttet til en upersonlig kraft, det er mao. alltid knyttet til personligheter av enten fysisk eller åndelig karaktér. 
Vi finner denne uttalelsen i 
Jakob 2:
26 For som kroppen er død uten ånd,.. på Gresk brukes pnauma i dette verset, og vi lærer da at mennesket har en ånd; uten ville vi ikke kunne leve. 
Jesus sier dette iflg. 
Matt 10: 
28 Vær ikke redde for dem som dreper legemet, men ikke kan drepe sjelen. Frykt heller ham som kan ødelegge både sjel og legeme i helvete.
Med den bakgrunn vi nå har sett på blir dette ekstra interessant, ikke sant? 
For dét Han sier er at menneskene ikke kan slå sjelen ihjel; dét er det bare vår himmelske Far som kan. Dette innebærer at sjelen/ånden gå ett eller annet sted når menneskes legeme slutter å fungere. 
Vi finner også at Paulus i Hebreerne snakker om åndene som allerede har oppnådd rettferdighet i kap. 12: 
23..Dere er kommet til en dommer som er alles Gud, til åndene av de rettferdige som har nådd fullendelsen,
- dem som tror på Jesus som sin frelser og enten dør i denne tro, eller blir rykket opp like før Harmageddon, av Jesus og Hans engler slik det beskrives i 
1 Tess 4: 
13 Brødre, vi vil ikke at dere skal være uten kunnskap om dem som er sovnet inn i døden; for dere skal ikke sørge som de andre, de som er uten håp. 14 For så sant vi tror at Jesus døde og stod opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, fram sammen med ham. 15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som nå lever og blir tilbake til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, og det høres et rop fra overengelen og støt i Guds basun, da skal Herren selv stige ned fra himmelen. Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp. 17 Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid. 18 Trøst da hverandre med disse ord!
Disse har allerede begynt å finne sin plass i det Himmelske Jerusalem, slik det beskrives i Heb 12: 22-24 og vi andre kan bare vente med spent forventning på den dag da Jesus kommer for å hente oss opp til seg. 
Jeg vet at nå ringer alle alarmklokker hos de av mine lesere som stadig holder seg til Jehovas Vitners lære; dette er ikke hva de har lært! Nei, dét skal være sikkert og visst.
Men er dette bygd på menneskers visdom eller på Guds ord? Før du begynner å avvise tankene bør du ta deg mye tid til å sette deg inn i hva den interlinjære oversettelsen (The Kingdom Interlinear translation) som danner grunnlaget for Jehovas Vitners Ny Verden-oversettelse, sier om dette. Sjekk først ord for ord - oversettelsen (du ser de Greske ordene over de Engelske, ord for ord) av Heb 12: 23. (side 1003) Du vil da oppdage noe du sikkert ikke har sett før...) Det var dette som fikk mine øyne opp. For dét du vil finne er at Organisasjonen bevisst har endret ordene; de vet om det, men har valgt å endre det uansett. Sjekk gjerne deres egen forklaring om hvorfor de fant det riktig å gjøre dette - hvis den gir deg mening så er vel alt vel skulle jeg tro - for deg; men den gir ingen mening for mitt vedkommende. Og når det så stadig dukker opp skriftsteder som bekrefter at deres valg er riv rav ruskende galt, så har man ikke annet å gjøre enn å endre syn. 
Men dét kan du jo ikke som et vitne.. Gjør du dét står du i fare for å bli ekskludert. Jeg og min kone skrev et langt brev der vi gjorde kjent at vi trakk oss, vi la ved mange bibelske grunner for dette. Ikke én av disse ble noensinne kommentert av de eldste; det eneste dé spurte oss om var om vi trodde på ´den tro og kloke tjener´. Hva Bibelen sier var slett ikke interessant. 
Da må man ha rett til å undres? Er det ikke Bibelen Vitnene gir utseende av å skulle følge, der de kommer til ens dør med den i hånden? Men stiller du Bibelens ord opp mot deres tro vil du se at det slett ikke er den de henter sin lære fra; det er fra sin ´tro og kloke tjener´ og deres tankebyggninger. Har dé sagt noe, så har bare medlemmene å akseptere det som sannhet. 
Tilbake til dette med sjel. Når jeg snakket om dette tema på feltet i sin tid hendte det at jeg brukte et skriftsted for å bevise at sjelen ikke er udødelig: ¨den sjel som synder skal dø.¨  I hvor mange år vi brukte dette skriftstedet for å bevise vår tro vet jeg ikke, og jeg husker sant og si heller ikke hvor det står lenger.. men fakta var at da vi skulle begynne å bruke NW var beviset plutselig borte.. Og leser man andre oversettelser finner man det heller ikke. Så hva var våre ´bevis´ verd? Når man tar seg tid til å lese sammenhengen - hvis du husker hvor dette står, kan du jo kikke på det selv - så vil du finne ut av at dét det var tale om var at straffen for en synd ikke skulle ramme andre enn den som hadde utført synden. Det var dén sjel - den som syndet som skulle dø, ingen andre.
Men der hadde vi gått rundt og brukt dét skriftstedet for å bevise at sjelen ikke var udødelig.. Snakker om feil måte å bruke et skriftsted på! 
Men - på den andre siden innebærer det heller ikke at sjelen er udødelig; den kan drepes - men altså bare av Jehova. 
Så med tid og studie får man nytt syn. 
Nå kommer vi så til et skriftsted som jeg hadde lært var såkalt symbolsk, nå har jeg begynt å vurdere om det ikke er mer bokstavelig enn jeg har trodd.. For med den ´nye´ viten vi nå sitter med om de rettferdiges ånder, og at sjelen ikke dør ved et menneskes vanlige dødsfall, så er vi nødt til å - i det minste - åpne for nye tanker, ikke sant?
Se på dette: 
Åpb 6:   
 9 Da Lammet brøt det femte segl, så jeg under alteret sjelene til dem som var blitt slått i hjel for Guds ords skyld og for det vitnesbyrd de hadde. 10 De ropte med høy røst: «Hvor lenge vil du vente, hellige og troverdige Herre, før du holder dom og straffer dem som bor på jorden, fordi de har utøst vårt blod?»
og dette:
Åpb 20: 
4 Jeg så troner, og noen satte seg på dem, og de fikk makt til å holde dom. Jeg kunne også se sjelene til dem som var blitt halshogd fordi de hadde holdt fast på Jesu vitnesbyrd og på Guds ord, og alle som ikke hadde tilbedt dyret eller bildet av det og ikke tatt merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket sammen med Kristus i tusen år. 
Hvis vi nå betrakter dette sammen med de ordene Paulus delte med oss i 1 Tess 4; hva finner vi da? En beskrivelse av én og samme ting. Vers

16 For når befalingen lyder, og det høres et rop fra overengelen og støt i Guds basun, da skal Herren selv stige ned fra himmelen. Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp. 17 Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid.
Åpb 6:
6 Salig og hellig er den som har del i den første oppstandelse. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske med ham i tusen år.
Minner ikke dette deg om et annet skriftsted? 
Luk 20:
35 Men de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, de tar ikke til ekte og tas ikke til ekte. 36 De kan jo ikke mer dø; de er lik englene, og fordi de har fått del i oppstandelsen, er de Guds barn.
Når vi nå snakker om oppstandelsen, merker du da at den har fått nytt innhold? De som får del i den første oppstandelsen, hvem er dét? JV sier at det er de 144000, og bare dem. Men hvilke bevis har de for dét? Alle de første Kristne hadde et himmelsk håp, og iflg Heb 11: 16 hadde også Abraham og alle de andre trosheltene det samme. Når sluttet de Kristne å ha dette håpet; har du sett noe i Guds ord som viser dette? Dersom det ikke finnes noe bevis for at det himmelske håp skulle opphøre én eller annen gang i fremtiden, hvor mye er da det foredraget som Rutherford holdt i 1931 til å stole på?  Ville det ikke være logisk å forvente at Jesus på én eller annen måte gjorde en så radikal endring i den Kristnes håp kjent - all den tid Han selv sier dette iflg
Mark 13:
22 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under for om mulig å føre de utvalgte vill. 23 Vær på vakt! Jeg har sagt dere alt på forhånd.
Denne lære har gjort at alle vitner som har levd i ettertid ikke har fulgt Jesu råd i 
Johannes 6: 
53 Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. 54 Men den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. 55 For mitt legeme er den sanne mat, og mitt blod er den sanne drikk. 56 Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. 57 Likesom Faderen, den levende, har sendt meg, og jeg har liv ved ham, slik skal også den som spiser meg, ha liv ved meg. 58 Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det fedrene spiste, de som døde. For den som spiser dette brød, skal leve i all evighet.»
Hvis du er et av Jehovas Vitner og ikke følger denne veiledningen som er gitt direkte av Jesus selv, da bør du spørre deg om din fremtid er særlig sikker.. Jeg har skrevet et innlegg om dette: http://christianxjw.blogspot.com/2011/04/minnehytiden-bare-en-minnestund.html
og jeg oppfordrer deg på det sterkeste til å lese det og tenke nøye gjennom opplysningene du finner fra Bibelen. Det er ditt evige liv som står på spill.
Når både sjel og ånd lever videre etter legemets død, slik vi her har sett på, så burde dét i seg selv være god nok grunn til at du bør ta din forståelse opp til ny vurdering, er du ikke enig?
Ved å frata sine medlemmer retten til fritt å ta for seg av emblemene ved minnehøytiden har organisasjonen gjort dét Paulus advarte om i 
Heb 6:
4 Når noen en gang har fått lyset, har smakt den himmelske gave og fått del i Den Hellige Ånd,  5 har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter,  6 og de så faller fra, da er det umulig å fornye dem så de igjen vender om. De korsfester selv Guds Sønn på ny og gjør ham til spott. 
Dette er ytterst alvorlig.
Måtte du sette av tilstrekkelig tid til å vurdere dette nøye, og så handle i overensstemmelse med det du kommer frem til!

4 kommentarer:

  1. Nå når du sakte men sikkert tar lærene til babylon den store, så blir vel det neste at det finnes et bokstavelig pinested helvete.

    SvarSlett
  2. Sjekk innegget :

    http://christianxjw.blogspot.com/2011/10/himmel-eller-helvete-hap-eller-frykt.html

    og se hva jeg tror om helveteslæren.

    Du mener at jeg tar mer og mer av Babylonsk lære - bevisene for at jeg ikke gjør dét ligger i mine sitater fra GUDS ORD. Innleggene er ikke basert på hva forskjellige kirkesamfunn har som lære. men på hva jeg selv har lest meg til fra Skriften. I stedenfor å kritisere konklusjonene kunne du kanskje være så vennlig å bevise hvor jeg tar feil?

    Dét ville være bra, for jeg ønsker slett ikke å hverken ta feil eller å lede andre i feil rettning!

    Men min erfaring hittil er at JV som leser mine sider bare kommer med kritikk eller personangrep; ingen konkrete eller vektige motargumenter fra Guds ord. Dét burde være en tankevekker for disse. Hva er det egentlig de tror på når de ikke kan legge frem bevis som slår mine refleksjoner til bakken?
    Var det sannheten dé hadde skulle dét være den aller enkleste oppgave. Hvordan kan løgn stå seg mot sannhet? Men nei - de har intet vektig å si. Deres tro er i en sørgelig tilstand. De tror de står - men har allerede falt.

    Les Det nye testamentet; det er dér jeg henter min tro fra. Hvor andre henter sin tro fra får bli deres sak-min kommer i allefall ikke fra Brooklyn.

    Plager dette deg så kan du jo slutte å lese innleggene mine; jeg tvinger deg da ikke?

    SvarSlett
  3. Du har forkynneren 9:5 og Johannes 11:11-44.

    SvarSlett
  4. Fint!
    Bra skriftsted; det synes å vise at en sjel/ånd ikke er ved bevissthet - men siden vi her snakker om døden; hvordan forklarer du i så tilfelle ordene i Hebreerne 12 om
    ¨åndene av de rettferdigjorte som har nådd fullendelsen¨? Hvordan forklarer du da
    1 Kor 15
    44 Det blir sådd et legeme som hadde sjel, men et Åndens legeme står opp. For så sant som det finnes et legeme med sjel, finnes det også et åndelig legeme. ?

    Ja, jeg vet jo at du vil si at dette gjelder de 144000; men bevis dét for meg? Uansett; hvis noen som helst skal ha del i denne fremtid, skal vi da tro at ordene i Fork 9: 5 gjelder for dem også ettersom de jo faktisk vil etterlate seg et døtt legeme?

    Tro om ikke dette har noe med tidspunktet dét ble sagt på? Før Jesus var det mye som var fullstendig anderledes enn etter.. Tenk på det neste du henviser til; det inneholder da også noen svært tankevekkende ord om døden?
    Johanes 11:
    25 Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet, den som tror på meg, skal leve om han enn dør. 26 Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?»

    Hvordan vil du forklare dette dersom du må begrense forklaringen med Fork 9: 5?

    Det må følgelig finnes en annen forklaring. Jeg er fristet til å si at - ja, jeg gjør det - når Jesus stod frem satte Han en ende for gyldigheten av det aller meste i det gamle testamentet; dersom du vurderer ordene i DGT mot ordene i DNT vil du jo finne at alt er fullstendig nytt. Hva står tilbake av DGT? Advarende eksempler. Ingen av apostlene viser til DGT som leveregler eller trosfundament, gjør de? Slett ikke. Jesus endret alt.

    Så også med hvilken måte døden virket på ettersom Han hadde makt over den. Vi må kanskje heller spørre oss selv om vi virkelig tror på Hans ord - feks om at ¨hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø.¨?
    Dersom dette skal være mulig, og siden det skulle gå flere århundrer før den første oppstandelse tok til - så har vi ingen annen mulighet enn å tro at noe faktisk lever etter at mennesket dør - og da er det nærliggende for meg å tro at det dreier seg om ånden siden det er dét DNT sier.

    Vi har ikke noe annet valg enn å sette vår lit til Jesu og Hans apostlers ord, har vi?

    SvarSlett