tirsdag 8. november 2011

Hva tror Tonny Larsen på?

Det har kommet en reaksjon på mitt innlegg om Vakttårnets svar i forb. med 607 / 587 problematikken. Jeg finner det naturlig å gi vedkommendes oppfatning en verdig vurdering og forsvare min tro idét vedkommende trekker min tro på Bibelen i tvil.

Vedkommende - som forblir anonym - skrev:


¨¨Ett årstall alle historikere er enige om er det året Kyros inntok Babylon. År 539. Jødene forble i Babylon 2 - TO - år etter Kyros seier før de ble sendt hjem til Jerusalem og fangenskapet var slutt. Trekker du to år fra 539 får du 537. Vi som tror på Jehova stoler på Bibelen - IKKE på verdslige historikere. Og Bibelen sier at jødene var i fangenskap i babylon i sytti år. Legger du 70 år til 537 - hvor ender du da? Jovisst - i 607. Men du må selvsagt huske på at tallene går "andre veien" før år 1.e.v.t. Konklusjon: Jehovas tjenere tror på Bibelen. Tonny Larsen tror på denne verdens historikere. Lykke til i Harmagedon Tonny. 
Takk for din reaksjon!
Det er interessant i seg selv, at du - som tydeligvis er et av Jehovas Vitner og av hele ditt hjerte mener at organisasjonen er dét den kaller seg - Guds eneste kanal - i det hele tatt verdiger min blogg ett blikk. Pr. definisjon er jeg jo en frafallen, en opprører, og du skal ikke ha noen befatning med mine tanker.
For meg, som forlot organisasjonen den 21/9 2010, tyder dette i aller sterkeste grad på at det i ditt eget hjerte, i ditt indre sinn og i setet for dine motiver, ligger en tvil - det er fullt mulig du selv ikke ennå er klar over dét, for slik hadde også jeg det i lang, lang tid før jeg foretok mitt valg. Man har nemlig én oppfatning - til man får en annen.
Som før bemerket i mine innlegg så er jeg ikke en lærd mann; jeg er ikke forsker eller professor i noe som helst, og er derfor avhengig av å forholde meg til det jeg kan lese meg til for å forsøke å danne meg et bilde av hva som virker rett og riktig her i verden. Min side heter da også nettopp Bibelske refleksjoner av denne grunn; det er mine tanker jeg gir uttrykk for. De behøver ikke nødvendigvis å inneholde alle fakta rundt en sak - ganske enkelt fordi jeg helt sikkert ikke sitter inne med alle fakta
Min ærlighet i å søke etter sannhet og det å gjøre alvorlige, av hele mitt hjerte, forsøk på å opphøye Jesus som menneskehetens frelser og Jehova som universets øverste Gud, selve grunnleggeren av alt som kan kalles skaperverk - bør imidlertid ikke trekkes i tvil. 
Du som har skrevet det ovenforstående trekker min tro på Bibelen i tvil - i typisk Vakttårntradisjon - idet du hevder at jeg heller tror på verdslige historikere. 
Vel, hvis du hadde tatt deg den minste tid til å lese andre av mine innlegg, så ville du jo ha sett at min søken etter svar på åndelige spørsmål utelukkende dreier seg om hva Bibelen sier. Du vil ikke finne henvisninger til annet enn Bibelen, men i de tilfelle der jeg kommenterer noen andres syn dreier det seg stort sett om Vakttårnets ytringer. 
(Når et Vitne bruker uttrykket ´frafallen´ henviser han til alle som ikke er Jehovas Vitner - når Bibelen definerer slike, henviser den til de som ikke tror på Jesus som Guds utvalgte kanal for frelse. Det er en vesentlig forskjell! Organisasjonens bruk av uttrykket virker ekskluderende - fordi alle som ikke tilhører denne organisasjonen dras over én kam - mens Guds eget ord klart har en inkluderende og imøtekommende virkning - idét det inkluderer alle de som faktisk tror på Jesus som frelseren og kaller disse for lemmer på Kristi legeme. Mer om dette i andre innlegg.)

Jeg baserer definitivt ikke min tro på hva såkalte ´verdslige´ sier. Men - er jeg alene om å støtte meg til forskere og vitenskapsmenn, historikere og arkelologer, samt astronomers uttalelser? 
Hvis du leser Vakttårnets litteratur - noe jeg formoder at du gjør siden du så ivrig forsvarer deres meninger - vil du finne at også dé til stadighet henviser til - ja, nettopp verdslige kilder. 
Hvis du virkelig mener at dette beviser at jeg ikke tror på Bibelen, så er du følgelig nødt til å bruke samme standard på organisasjonen - og deg selv. 
Som Vakttårnet fra tid til annen faktisk selv har gitt uttrykk for, ´verdslig´ historie kunne bekrefte den Bibelske historie fullt ut - hvis den ikke gjør dét, har vi ikke noe bevis for vår tro, og da blir alt bare oppfatninger. Så av denne grunn forsøker også organisasjonen å finne bekreftelser for alle sine tanker - fra nettopp verdslige kilder. (Se feks, fotnoten på side 31 i Vakttårnet for 1 Oktober 2011, og hele side 28 i 1 November-utgaven av samme blad.)
Jeg forstår at for et vitne - ja for alle og enhver - er et enkelt svar hva man foretrekker; det er kanskje derfor Vakttårnets forfattere kom med den meget korte redegjørelse for sitt ståsted i spørsmålet om Jerusalem ble ødelagt i 607 eller 587 fvt.? 
Jeg vet ikke.
Men uansett så endrer ikke dét dé skrev i disse artiklene min oppfatning om dette. Dersom man skal finne sannhet vil dét man finner frem til i sin søken ikke kunne imøtegås av noen eller noe. Dersom det reiser seg en vegg av bevismessige hindringer fra et hvilket som helst hold, er det åpenbart at ens oppfatninger ikke stemmer med faktiske forhold.
Når Jehovas Vitner reagerer med så voldsom iver på ´angrep´ på sine oppfatninger at de klassifiserer alle slike som fiendlige, frafallne, opprørere osv, så viser nettopp deres reaksjon at de er redde for å bli avslørt. 
Fra psykologien kjenner vi til at når et menneske går tom for saklige argumenter, begynner man å gå til personangrep ved å begynne å beskylde motparten for det ene etter det andre. I stedet for å forholde seg til sak begynner man altså å angripe den som legger frem saken. Denne teknikken er én av de mest fremtredende ved organisasjonens argumentasjon-metoder, noe da også artiklene om nevnte tema viser til fulle. 
Hvorvidt Jerusalem faktisk ble ødelagt enten på det ene eller andre tidspunkt, har ikke stor betydning for min tro på Jehova og Jesus; dét har skjedd - noe alle beviser viser. For meg har tidspunktet liten betydning, for min tro er ikke bygd opp rundt tider og kronologiske rekkefølger. 
Jesus taler jo om nettopp disse som er opptatt av slike detaljer når Han gjengis av 
Lukas i kap. 21: 
8 Han svarte: Pass på at dere ikke blir ført vill! For mange skal komme i mitt navn og si: «Det er meg», og: «Tiden er nær». Men følg dem ikke! 
Og i Markus kommer Han med denne kunngjøring:
13: 
32 Men den dag eller time kjenner ingen, ikke englene i himmelen og heller ikke Sønnen, men bare Faderen.
Det er av denne grunn fåfengt av en religiøs organisasjon å begynne å regne på tider - og i tillegg bygge opp sine doktriner i samsvar med sitt syn på disse. 
En slik tro er bygget på et meget sviktende grunnlag, noe både den kristne historie og Jehovas Vitners historie, klart viser. Som Jesus da også påpekte.
Når jeg skriver ned mine refleksjoner i bloggen og publiserer dem for alle og enhver, så burde mitt motiv skinne klart gjennom - hvis ikke har jeg ikke klart å gjengi dét på rett måte.
Hvis leseren ikke sitter igjen med det inntrykk at Tonny Larsen virkelig holder seg til Guds ord og forsøker av hele sitt hjerte å opphøye Jesus som menneskehetens eneste kilde til frelse*1, og at Han (Jesus) bruker den Hellige Ånd som sitt verktøy for å opphøye sin*2 rolle i det å fullbyrde sin Fars vilje*3; ja - da har jeg ikke klart å uttrykke meg klart nok.
*1: Apgj 4: 
10...Denne mannen står frisk foran dere i kraft av Jesu Kristi, nasareerens navn, han som dere korsfestet, men som Gud reiste opp fra de døde. 11 Han er den steinen dere bygningsmenn vraket, men som er blitt hjørnestein.12 Det er ikke frelse i noen annen, for i hele verden er det blant mennesker ikke gitt noe annet navn som vi kan bli frelst ved.»  
*2: Joh 15:
26 Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg
Joh 16: 
14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 
*3: Matt 28: 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Meg er gitt all makt i himmel og på jord.
Dersom du ønsker å kalle deg en av Jehovas tjenere så vil du måtte endre ditt syn på endel ting. Først og fremst må du slutte med å la en gruppe mennesker fortelle deg hva Hans ord i Bibelen betyr - når man overlater til andre å veilede seg tar man jobben fra den som Jesus lovte skulle utføre den oppgaven; den Hellige Ånd. Man lar sitt sinn fylles med menneskelagde tankebygninger. Paulus taler om dette i sitt 2 brev til Korinterne, kap 10:

4 For våre våpen er ikke fra mennesker, men de har sin kraft fra Gud og kan legge festninger i grus. Vi river ned tankebygninger  5 og alt stort og stolt som reiser seg mot kunnskapen om Gud, og vi tar hver tanke til fange under lydigheten mot Kristus.
Dernest må du virkelig spørre deg selv om du har forstått alle sider ved Gjenløsningsofferet. Forståelsen av dette vil virke som et kraftig lys i ditt sinn og vil resultere i at du blir tvunget til å vurdere om alt du har lært om Jehova og Hans Sønn virkelig var den hele og fulle sannhet. 
Nå er dét faktum at du faktisk har lest noe av mine tanker jo et bevis for en viss nyskjerrighet fra din side; jeg ønsker å tro at du fremdeles er sannhets-søkende.. Min, nå avdøde, kjødelige far sa stadig at ¨når du har funnet sannheten må du slutte du å søke.¨
Han mente også at ¨det er den tro og kloke tjener som er Guds eneste kanal og du må stole på alt den sier¨. 
Men dette strider da med Guds eget ord, gjør det ikke? 
Ord 2: 
   3 Ja, bare kall på forstanden,
        og rop med høy røst etter innsikt.
     4 Let etter den som om det var sølv,
        grundig som når en graver etter skatter.
     5 Da skal du skjønne hva gudsfrykt er,
        og vinne kjennskap til Gud.
     6 For det er Herren som gir visdom,
        kunnskap og innsikt går ut fra hans munn.
At det sitter noen og påstår at den hellige ånd bare virker gjennom dem og at man ikke kan ha del i denne på noen annen måte enn via dem og deres arrangementer, viser bare at de slett ikke bryr seg om hva Bibelens ord sier. Alt de er opptatte av er å få bekreftet sine oppfatninger ut fra den.

Bibelen - som jeg holder for å være direkte inspirert av den hellige ånd i mange tilfeller og ellers alltid i samtråd med den hellige ånds veiledninger og oppgave i de restrerende tilfeller*, og derfor utvalgt til å utgjøre den boken vi idag sitter med - er dén kilde jeg uavbrutt viser til - noe også dette innlegget vil bevise.
(* forskjellen viser seg i de deler av Guds ord som er rent profetiske uttalelser på den ene siden, og de som er av en mye mer personlig karakter, slik feks brevene fra Paulus til de forskjellige menigheter/personer, på den andre siden. Disses innhold er av en slik karakter at den Hellige Ånd kunne bruke dem i sin hovedoppgave; å forherlige Jesu navn. Derfor er de en del av Bibelen. Et eks: brevet til Filemon..)
Ord 2 sier dette om følgene av å innhente visdom:
10 For du får visdom i hjertet, og kunnskap skal gjøre deg glad.
Jeg kan forsikre deg om at jeg virkelig føler denne glede i mitt hjerte! 
Som en avsluttning sier du : ¨ Lykke til i Harmagedon Tonny.¨
Ettersom min tro ikke spinner seg rundt dager og tider men er basert på en dyp forståelse av Jesu gjenløsningsoffer, nærer jeg ingen usikkerhet hva Harmageddon angår. Jeg imøteser den dagen med iver og forventning, rak i ryggen og sikker på min stilling infor Jehovas øyne - fordi jeg aksepterer Hans Sønns offers verdi. (Mitt favoritt-sitat fra Bibelen er dette: Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. (Rom 5:1)
De som vurderer Harmageddon på den måten du gir uttrykk for - som en trussel mot alle som ikke er medlemmer av Jehovas Vitners organisasjon - går i stadig usikkerhet hva deres egen skjebne angår, ja de vet ikke med sikkerhet om de ´er gode nok´ til å fortjene en plass i den nye verden, men føler at de må kjempe en kamp hver dag for å opprettholde en viss posisjon i sitt forhold til Jehova, universets kjærlige overherre...hvor kjærlig er Han egentlig i deres øyne?
Så når det gjelder fremtiden og den virkning dette har på meg, så er det den Bibelske sannhet at alle som tror på Jehova og på den Han har sendt - Jesus - allerede befinner seg i en rettferdig stilling infor Jehova   jeg lever etter. Vi som gjør dét og ellers også følger veiledningen i   - 
Johannes 6:
    52 Nå ble det en strid mellom jødene, og de sa: «Hvordan kan han gi oss sitt legeme å spise?» 53 Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens legeme og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. 54 Men den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. 55 For mitt legeme er den sanne mat, og mitt blod er den sanne drikk. 56 Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. 57 Likesom Faderen, den levende, har sendt meg, og jeg har liv ved ham, slik skal også den som spiser meg, ha liv ved meg. 58 Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det fedrene spiste, de som døde. For den som spiser dette brød, skal leve i all evighet.»

- har ingen grunn til å se harmageddon som noe skremmende. For oss er dette en utfrielse fra denne onde tingenes ordning. Ja, som påpekt i andre innlegg, ser vi virkelig frem til at Paulus´ord skal bli oppfylt: 
1 Tess 4:
13 Brødre, vi vil ikke at dere skal være uten kunnskap om dem som er sovnet inn i døden; for dere skal ikke sørge som de andre, de som er uten håp. 14 For så sant vi tror at Jesus døde og stod opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, fram sammen med ham. 15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som nå lever og blir tilbake til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, og det høres et rop fra overengelen og støt i Guds basun, da skal Herren selv stige ned fra himmelen. Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp. 17 Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid. 
18 Trøst da hverandre med disse ord!
Men et Jehovas Vitne tror ikke at disse ordene gjelder for en vanlig Kristen; det gjelder iflg deres tro bare de som er av de 144000 innenfor deres egen organisasjon. Jaja, dersom dette var tilfelle, hvorfor holder organisasjonen da fremdeles fast ved at noen av de 144000 kan komme til å overleve harmageddon - for å ivareta Guds interesser her på jorden etter krigen..? Stemmer ikke ordene ovenfor? Lyver Paulus - og dermed den hellige ånd? 
¨Vi som nå lever¨ må da sikte til de som lever når det blåses i Guds basun? Finner du noen unntak i denne uttalelsen? 
¨de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp.¨- sikter dette bare til medlemmene av de 144000? Er det bare de som dør i troen på Kristus? Hva da med deg? Er ikke også du inkludert i dette uttrykket? Du tror vel på Jesus? Da er du i troen på Jesus, ikke sant? Noe annet blir menneskelære og tankebyggninger.
Jeg tror at i stedet for å angripe min - og andres tro - med Vakttårnet i hånd, bør du heller sette deg ned og studere hva Guds eget ord åpenbarer ved hjelp av det middel Jesus faktisk har lovt å sende: 
Joh 14: 
16 Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden ser ham ikke og kjenner ham ikke... 
15: 
26 Når talsmannen kommer, han som jeg skal sende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som utgår fra Faderen, da skal han vitne om meg.
16: 
7...Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke talsmannen til dere. Men går jeg bort, da kan jeg sende ham til dere. ...    12 Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 15 Alt det Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.
Den som står denne ånden imot faller i bakholdsangrep som gjør at de blir opptatte av dager og timer, gjerninger og frykt for Guds fryktelige makt og voldsomme raseri mot de ugudelige. De blir opptatte av sine gjerninger. De frykter for sitt og sin families liv og fremtid, og jobber innbitt for å opphøye Jehovas navn - selv om Han sier at vi skal opphøye Jesu navn (Joh 6: 28,29), og ignorerer at Paulus faktisk ble sendt ut til hedningene for å opphøye Jesu navn.   
Apg 9: 
15 Men Herren sa til ham: «Du skal gå. For jeg har utvalgt ham som mitt redskap til å bære mitt navn fram for folkeslag og konger og for Israels folk. 16 Og jeg skal vise ham alt han må lide for mitt navns skyld.» 17 Da gikk Ananias, og han kom inn i huset, la sine hender på ham og sa: «Saul, min bror! Herren har sendt meg, Jesus som viste seg for deg på veien hit; han vil at du skal få synet igjen og bli fylt av Den Hellige Ånd.»
Tilbake til din kommentar: 
Når det finnes en forklaring som tar hensyn til både de Bibelske bevisene og de historiske bevisene, burde man da ikke velge dén fremfor én som bare passer en organisasjons syn? 
Vil det være i tråd med Jesus tildeling av den hellige ånd å godta en lære som ikke kan bevises ved hjelp av alle mulige tilgjengellige bevisformer? Når både Bibelens fremstilling samt ´verdslige´ forskeres studier kommer frem til samme konklusjon - hvorfor da holde fast ved organisasjonens ´enkle´ løsningen? 
Årsaken til at 607 er av en så stor betydning for Jehovas Vitner er jo at det har med den utregningen de  få til å stemme for å kunne holde fast ved et annet årstall: 1914.

At 1914 var slutten på hedningenes tid er imidlertid avhengig av mange faktorer. Ikke bare av om Jerusalem ble ødelagt i år 607 fvt eller før, i år 587/586. Feks. er man avhengig av en rett forståelse av Daniels og Esekiels profetier, samt av hvilke ´prinsipper´ man skal benytte seg av for å komme frem til de ´rette´ begrepene. Profetiene taler om ´uker´ og ´dager´. Den Kristne historie er full av forsøk på å finne en ´regel´ for å omregne disse til år, slik at man kan komme frem til når Jesu annet komme skal finne sted. Det har vært gjort mange forsøk på å komme frem til rette årstall - uten å lykkes.
Den mest benyttede metoden har vært å anvende én dag = ett år. 
Jeg ville her gjengi en liste over hvordan forskjellige kristne har forsøkt å anvende denne metoden opp gjennom historien, men av hensyn til copyrigh rettigheter kan ikke slike gjengis her. Dersom du ønsker å se den kan du derfor maile meg med din egen mailadresse synlig; så skal jeg sende deg den.

Listen er ellers å finne i boken som Vakttårnets artikler - av 1 Oktober og 1 November - skulle ta sikte på å motbevise; The Gentile Times Reconsidered. Skrevet av Carl Oluf Jonsson. 
Det er verd å merke seg at alle som finnes på listen var  (36 stk.) Kristne som gjorde bruk av samme utregningsmetode som Vakttårnet den dag i dag holder fast ved (én dag=ett år) - uten å ha rett én eneste gang.
Hvor stor er sansynligheten for at man har regnet riktig - denne gang? Når over 40 forsøk har blitt gjort - enkelte har forsøkt flere ganger - og ingen har fungert, er det ikke da på tide å finne på noe nytt? 
Dersom 1914 ikke stemmer faller faktisk selve fundamentet i Jehovas Vitners tro til jorden. Dersom dette årstallet ikke er riktig kan nemlig ikke Jesus ha satt seg på tronen i himmelen dette året; Han kan da heller ikke ha ´utvalgt´ denne organisasjonen til sin tjener i 1919; og de som sitter i ´det styrende råd´ kan følgelig heller ikke utgjøre Guds eneste kanal (selv om de hevder å representere den tro og kloke tjener - som de påstår består av ¨de til enhver tid gjenlevende av de 144000¨; ´resten´av de åndsavlede.). 
Hele fundamentet for denne organisasjonens lære ligger på ´dager og tider´, ikke på troen på Jesus som menneskehetens frelser og på Hans evne til å lede og styre sine ´saker´ slik Han finner det for godt ved å benytte seg av den hellige ånd. 
Den beskrivelse vi finner i 1 Kor 12 om hvordan den hellige ånd skulle arbeide, fornektes av organisasjonen idét de henviser til at disse ´nådegavnene´ skulle opphøre - uten å fortelle når og hva som skulle erstatte dem. De hevder faktisk heller at de som har disse nådegavene i vår tid er drevet av Satan..Hvilket minner meg om en hendelse i Jesu liv:

Matt 12: 
22 Deretter førte de til ham en besatt som var blind og stum. Jesus helbredet ham, så han både kunne tale og se. 23 Da ble hele folkemengden ute av seg selv av undring og sa: «Kanskje dette er Davids-sønnen?» 24 Men da fariseerne hørte det, sa de: «Når han driver ut de onde ånder, er det med hjelp fra Beelsebul, høvdingen over de onde ånder.» 25 Men Jesus visste hva de tenkte, og sa til dem: «Et rike som ligger i strid med seg selv, blir lagt øde, og en by eller et hjem som er i strid med seg selv, kan ikke bli stående. 26 Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da hans rike bli stående? 27 Og dersom det er med Beelsebuls hjelp jeg driver ut de onde ånder, hvem får da deres egne tilhengere hjelpen fra når de driver ut ånder? Derfor skal dere bli dømt av deres egne. 28 Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde ånder, da er jo Guds rike kommet til dere.
For dem som ikke tror på Guds Sønns posisjon spiller ikke slike Bibelske uttalelser noen særlig rolle; så lenge de ikke er beskrevet i Vakttårnets publikasjoner er de nok ikke til å stole på..
Spør deg selv om det er riktig å fornekte den hellige ånds nådegaver på den ene siden og samtidig ta Jehovas navn i sin munn på den andre siden? Hvem gjør de egentlig narr av? 
Jesus. 
For all makt er lagt i Hans hender (Matt 28:18), og det er Ham som avgjør hvilke nådegaver den hellige ånd skal tildele enhver Han ønsker å benytte i arbeidet som består i å samle inn alle de som tror på Ham. 
Når det gjelder harmageddon, så kommer den til den tid Jehova alene kjenner. Hva som avgjør dagen og timen? 
Åpb 7: 
 3 «Rør ikke jorden eller havet eller trærne før vi har satt et segl på pannen til vår Guds tjenere.» 
Sammenhengen viser klart at det er innsamlingen av de 144000 som er avgjørende for når den store trengsel kan begynne. Dette tallet skal være fullt, og harmageddon vil ikke begynne før det er dét. Siden det er Jehova selv som velger ut disse, er det ene og alene Ham som kjenner til hvor mange som fremdeles mangler. (Dette fakta alene burde være tilstrekkelig for JV til å kaste vrak på sin påstand om at noen av de 144000 skal overleve harmageddon, ikke sant?)
Derfor er dag og time fullstendig uvesentlig i den sanne Kristnes liv. Tegnene er likevel gitt for at vi skal kunne finne styrke i dem:
Lukas 21:
28 Men når dette begynner å skje, da rett dere opp og løft hodet, for da er deres forløsning nær.
I sin søken etter årstall for denne begivenheten har mange Kristne gått til ytterligheter og har havnet i den ene fallgruben etter den andre, så også med den organisasjon som bærer Jehovas navn. Deres historie er full av feilslåtte antagelser i så måte. Dette er sørgelig, men sant.
De som kjenner Jesus og stoler på Hans bruk av den hellige ånd vil imidlertid ikke anse seg som tjenere for Jehova, de vil føle det slik Jesus selv beskriver det i
Joh 15: 
15 Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva hans herre gjør. Jeg kaller dere venner, for jeg har sagt dere alt jeg har hørt av min Far. 16 Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til å gå ut og bære frukt, frukt som varer. Da skal Faderen gi dere alt det dere ber om i mitt navn. 17 Dette er mitt bud til dere: Elsk hverandre!
Vi som tror på Jesus er derfor Hans venner - ikke Hans tjenere; vi får følgelig vite hva Jehova har som hensikt og vilje - at vi skal vise verden til Jesus som det eneste middel for frelse. 
Hva en organisasjon mener om årstall blir følgelig fullstendig uinteressant og totalt uvesentlig.
Venner av Jesus bryr seg ikke om slike detaljer, og lar seg definitivt ikke berøre av dem som følger sine kjødelige tilbøyeligheter pga. deres usikkerhet i sitt forhold til Skaperen, Jehova. 
Vi lar oss heller lede av troen på den Han har sendt for å ivareta våre interesser; sin enbårne Sønn, Jesus Kristus, vår venn, Konge og Herre og Hans hjelper, den Hellige Ånd.
¨Hør Ham!¨

2 kommentarer:

  1. for meg kom din blogg som en ledelse...vær velsignet venn

    SvarSlett
  2. Takk for dét!
    Vi som tror på Jehova og Hans Sønn er virkelig velsignet! Måtte den hellige ånd fortsette å lede oss nærmere og dypere inn i Jehovas tanker og vilje!

    SvarSlett