mandag 28. november 2011

Man forundres over egen blindhet..

Idag, mandag den 28 november, hadde jeg nok en opplevelse som gjør at jeg er nødt til å revurdere mitt syn på andre.
Du har sikkert sett dem selv, stående på gata med en liten ´bøsse´ der de samler inn bidrag til ett eller annet prosjekt, ikledd sine uniformer.. Frelsesarmeen. Jeg har aldri gått bort til dem for å spørre om hva dé tror på.. Jeg har ingen peiling om deres tro og formål; likevel har jeg i mitt hjerte betraktet dem som ´av denne verden´. Akkurat som alle andre ´Kristne´ trosretninger..
Denne måten å betrakte ´de andre´ på, ligger dypt i mitt hjerte; den er bygd opp over lang tid - delvis når jeg har gått fra dør til dør for å dele ´mitt´ syn, ´min tro´ med dem, og delvis fra den ´kilde´ jeg anså som Guds kanal. At denne måten å betrakte andre Kristne på er fullstendig feil, ble bare ytterligere understreket for meg idag..
Vi har Canal digital-tv hos oss, og på deres kanaltilbud står det også en kanal ved navn Visjon. Som gammel Jv har jeg en inngrodd motvilje mot slike kanal-tilbud..  ¨Det er jo falsk religion - og slikt vil jeg da ikke dele øre med...¨ Men - nå har jeg forsøkt å se ting litt mer fra den vinkel Jesus betrakter tingene; var Han så firkantet som jeg ér? 
Husker du hvordan Han reagerte da disiplene fortalte Ham om en annen som drev på å helbredet i Hans navn - men som ikke var iblant dem? 
Markus 9: 
38 Johannes sa til ham: «Mester, vi så en mann som ikke er i følge med oss, drive ut onde ånder i ditt navn. Vi forsøkte å hindre ham, siden han ikke er i følge med oss.» 39 Jesus svarte: «Dere skal ikke hindre ham! For den som gjør en mektig gjerning i mitt navn, vil ikke så snart tale ondt om meg. 40 Den som ikke er mot oss, er med oss.
Når dette er min Herres mening, hva har jeg da med å se ned på dem som utfører en gjerning i Hans navn? 
Når Paulus forteller om Den Hellige Ånds nådegaver og sier at  7¨ Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det blir til gagn.¨ (1 Kor 12), er det da rett av meg å fortsette å se med argus-øyne på alle dem som opphøyer Jesu navn - selv om deres fokus ikke nødvendigvis tilsvarer min oppfatning av hva som er rett? 
Nei - det er jeg som må endre syn. 
Hva så jeg da idag? 
Jeg så en tale av en utrolig engasjert frelsesarmé-soldat. Han var Svensk og det er ikke sikkert at jeg fikk med meg alle detaljene i dét han talte om, men dét jeg forstod til fulle var hans iver og tro på Jesus, og at denne mannen virkelig ikke stod noe tilbake hverken i tro eller iver i forhold til min egen tro og iver for Jesus. Han talte om en mengde ting, men hadde som utgangspunkt Johannes 17 der Jesus snakker med sin Far og sier:
 6 Jeg har åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg fra verden. De var dine, og du gav meg dem, og de har holdt fast på ditt ord.  7 Nå vet de at alt det du har gitt meg, er fra deg.  8 For jeg har gitt dem de ord du gav meg, og de har tatt imot dem. Nå vet de i sannhet at jeg er utgått fra deg, og de har trodd at du har sendt meg. 
     9 Jeg ber for dem. Jeg ber ikke for verden, men for dem som du har gitt meg, for de er dine. 10 Alt mitt er ditt, og det som er ditt, er mitt, og jeg er forherliget gjennom dem. 11 Jeg blir ikke lenger i verden, men de er i verden, og jeg går til deg. Hellige Far, bevar dem i ditt navn, det navn du har gitt meg, så de kan være ett, likesom vi er ett. 12 Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, det navn du har gitt meg. Jeg voktet dem, og ingen av dem gikk fortapt, uten den ene som hørte fortapelsen til, så Skriften skulle bli oppfylt. 13 Nå kommer jeg til deg. Men dette sier jeg mens jeg er i verden, for at de kan eie min glede i fullt mål. 14 Jeg har gitt dem ditt ord. Men verden har lagt dem for hat, for de er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden. 15 Jeg ber ikke om at du skal ta dem ut av verden, men at du skal bevare dem fra det onde. 16 De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden. 17 Hellige dem i sannheten; ditt ord er sannhet. 18 Likesom du har sendt meg til verden, har jeg sendt dem til verden. 19 Jeg innvier meg for dem, så de også skal være innviet ved sannheten. 
    20 Jeg ber ikke bare for dem, men også for dem som ved deres ord kommer til tro på meg. 21 Jeg ber at de alle må være ett, likesom du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg. 22 Jeg har gitt dem den herlighet du har gitt meg, for at de skal være ett, likesom vi er ett: 23 jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. Da vil verden skjønne at du har sendt meg, og at du har elsket dem slik du har elsket meg. 24 Far, jeg vil at der jeg er, skal de som du har gitt meg, være hos meg, så de får se min herlighet, som du har gitt meg fordi du elsket meg før verdens grunnvoll ble lagt. 25 Rettferdige Far, verden har ikke kjent deg, men jeg har kjent deg, og disse vet nå at du har sendt meg. 26 Jeg har kunngjort dem ditt navn og skal gjøre det igjen, for at den kjærlighet du har hatt til meg, kan være i dem, og jeg selv kan være i dem. 
Den måten han utla disse ordene på var meget interessant - på mer enn én måte.. For det som kanskje ´sjokkerte´meg mest var det faktum at jeg alltid har trodd at denne form for kunskap var forbeholdt ´min kanal´; det er da ikke meningen at ´andre´ skal kunne ´se´ de samme poengene, ja ikke bare se dem, men så til de grader forstå poenget ved ordene?!  
Han viste ved hjelp av disse ordene hvordan det ville fremstå et klart markert skille mellom de som tror på Jesus og vår Far Jehova og den øvrige verden; den gudløse verden. Han viste også hva Jesus mente med uttrykket ´verden´, og hvordan dette berører os i vårt daglige liv. 
Undervisningen var til å ta og føle på; den stod slett ikke noe tilbake i forhold til dét jeg før har blitt servert fra ´min kanal´.. egentlig tvert imot, for denne taleren hadde mer ånden over seg enn noen talere jeg har sett før. Og det var ikke noen tvil om at det var Jesus som stod denne mannens hjerte nærmest! 
Han viste at det blant de kristne ville komme til å utvikles et mye klarer skille mellom denne verdens ånd og Guds ånd, ved at kjærligheten til Gud og Jesus ville fremtvinge en reaksjon hos den troende, og at denne raksjon ville bli tydeliggjort ved at de Kristne ville skille seg mer og mer ut fra ´verden´rundt seg ved sine valg av hva de leser, ser på tv, hvilke ting de er opptatte av etc. Som et eksempel nevnte han sin egen opplevelse: 
Han hadde vært tilstede på et møte i sin forsamling, der han hadde følt gleden og iveren boble i seg. han skulle bare rett over gaten for å kjøpe seg en forfriskning i en butikk, da han kom til å kaste ett blikk på en reklame for et blad. ¨Victoria Beckman forfaller¨, med et bilde av hennes lår som hadde fått noen ´bulker´..Han ble slått av undring og forferdelse over hva denne verden har å tilby i forhold til Jesu ord.. Hvilken mulig glede kan vel noen som helst ha av å vite og se hvordan en annen kvinnes lår begynner å vise normale tegn på alderens virkninger... Det ble som en fakkel i hans sinn.. Hvilken kontrast det er mellom den kunnskap som Herren formidler via den hellige ånd, og dét denne verden formidler ved sin guds ånd! 
Nå- hans tale var fullt i overenstemmelse med Guds ord; han lovpriste både Jesus og Jehova - Jehova ved sine utbrudd - Hallelujah - og Jesus ble omtalt ikke bare som vår storebror men som herre og venn. Alt i fullt samsvar med dét jeg selv har lest i Guds ord.
Så - jeg har ikke noe valg: jeg er nå nødt til også å begynne å se på Frelsesarmeens medlemmer som del av Kristi legemes. 
Det som gjør dem til del av legemet er deres tro på Jesus. Det var det samme mens Han levde her på jorden, ikke sant? Og det var det samme Hans apostler la frem for de første Kristne; intet har endret seg i så henseende.
Det som må endre seg er mitt syn på de andre lemmene på min Herres legeme.
Jeg kan bare be om hjelp til å innse den fulle betydningen av disse ordene av Paulus i 
1 Kor 12:
14 Legemet består ikke av ett lem, men av mange. 15 Om nå foten sier: «Fordi jeg ikke er hånd, hører jeg ikke med til kroppen», så er den like fullt en del av kroppen. 16 Om øret sier: «Fordi jeg ikke er øye, hører jeg ikke med til kroppen», så er det like fullt en del av kroppen. 17 Hvis hele kroppen var øye, hvor ble det da av hørselen? Hvis det hele var hørsel, hvor ble det av luktesansen? 18 Men nå har Gud gitt hvert enkelt lem sin plass på legemet, slik han ville det. 19 Hvis det hele var ett lem, hvor ble det da av legemet? 
Kanskje du også trenger å få hjelp til å forstå dette fullt ut? 
Den idé at det bare finnes ett Kristent samfunn som har Guds velsignelse har utlevd sin tid; den kommer til å bli lagt øde. Den er direkte i strid med Guds ord og Jesu offer. De som fortsetter å klamre seg til denne oppfatning vil ikke kunne ha en plass på Jesu legeme i fremtiden. 
De er rett og slett nødt til å åpne øynene for at Guds kjærlighet ved Hans Sønn, strekker seg langt utenfor deres grenser; ja - at den omfatter alle mennesker uansett hvor de kommer fra eller hva de ér.
Naturligvis sier jeg ikke her at Gud kan godta ethvert meneske slik vedkommende ér; det finnes mange mennesker i vår tid som til fulle oppfyller Paulus´ ord i 
Rom 1:
21 De kjente Gud, men likevel gav de ham ikke den ære og takk som Gud skal ha. Med sine tanker endte de i tomhet, og det ble mørkt i deres uforstandige hjerter. 22 De sier de er kloke, men de endte i dårskap, 23 og istedenfor å gi den uforgjengelige Gud ære dyrket de bilder av forgjengelige mennesker, fugler, firbente dyr og krypdyr. 24 Derfor gav Gud dem urenheten i vold, så de i sitt hjertes begjær skulle vanære kroppen sin. 25 For de har byttet ut Guds sannhet med løgn og æret og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er priset i evighet. Amen. 26 Derfor overgav Gud dem til vanærende lidenskaper. Kvinnene gav seg hen til unaturlig kjønnsliv istedenfor det naturlige. 27 På samme måte sluttet mennene å ha naturlig samliv med kvinner og brente i begjær etter hverandre. Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier.
    28 Fordi de ikke brydde seg om å ha kunnskap om Gud, overgav Gud dem til deres egen sviktende dømmekraft, så de gjør slikt som ikke sømmer seg. 29 De er fulle av all slags urett, umoral, pengejag og ondskap, av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. 30 De farer med sladder og baktalelse, hater Gud og bruker vold, er overmodige og skryter og finner på all slags ondt, de er ulydige mot foreldre, 31 uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. 32 De vet at Guds lov sier at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.
Nå tror jeg ikke at noen av dem som leser min blogg er av denne type mennesker; men dersom du kjenner deg igjen i noe av dette skal du vite at du fremdeles har tid til å komme deg ut av dette. Du kan ikke ha et bein inne i noen av disse handlingene og fremdeles kalle deg en Kristen. 
Kristen homo? Nei. Kristen lespisk? Nei. Guds ord er fullstendig klar på disse punktene, og du gjør vel i å lytte til Hans ord! 
Dette var faktisk også tatt opp i talen av representanten fra Frelsesarmeen. Han la ikke fingrene mellom; skillet mellom dem som tror på Jesus og lever etter Hans ord og dem som egentlig ikke gjør dét, vil bli mer og mer åpenbar ettersom vi nærmer oss enden.
Så også på dette punktet hadde de samme syn som Jesus, samme syn som meg. Alt han sa var helt i tråd med Guds ord og dets formål.
Jeg kan bare oppfordre alle og enhver til å stikke nesa litt inn i andre Kristnes oppfatninger; du vil bli overrasket!
Jeg har gjort det noen ganger nå - og angrer ikke det aller minste, for dét jeg så var at Jesu legeme i sannhet er levedyktig og i full virksomhet!
Javisst benytter Satan seg av falsk religion; men han klarer ikke å komme forbi Guds ord. Når han lykkes så er det i de tilfellene der de han tester er villige til å utvanne Guds befalinger; feks ved å slippe inn homoseksualitet, bedragere, tyver osv i sine Kirker. Uttrykket ¨det er vel ikke så farlig, og de er da mennesker de også¨ har intet i en Kristens munn eller sinn å gjøre. 
Gud har trukket opp grensene; vi må lære oss dem, og følge dem. Ellers kan vi ikke være Hans barn.
Men - la oss åpne øyne og hjerte for dem som står på Jesu side og som etterstrever å leve etter de normer de lærer ut fra skriften! De er Jesu brødre, like mye som vi. Han er like glad i dem, som vi ønsker at Han er i oss. Han ofret sitt liv like mye for dem som for oss.
Måtte derfor Jesus være priset i både himmel og på jord!
Rom 5: 
1Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. 

2 kommentarer:

  1. De sier de tror på Jesus!

    Men de feirer hedenske feiringer, de støtter Satans politiske system, de lærer å krige, noen kriger også. De lever umoralske liv, de sier de er Jesu brødre, de sier de tror på Jesus.

    SvarSlett
  2. Ja, dessverre har du jo rett i dette. Men det er mye mer å si om dette enn jeg får plass til her.

    Det er derfor lagt ut et nytt innlegg der jeg tar for meg svar på denne reaksjonen. Det bærer navnet: ´Syndige, men rettferdiggjorte?´

    SvarSlett