søndag 27. november 2011

Har noen enerett på ´sannheten´?

Det later til at noen tror at undertegnede mener å fremlegge den endelige ´sannhet´ i denne bloggen. 
La det være helt klart at dét ikke er min oppfatning.
Ingen har mer rett til den Hellige Ånds veiledning enn andre, følgelig kan ingen påberope seg enerett til å ha ´sannheten´. Husk hva Jesus selv sa om sin Far iflg 
Lukas 11:
13 Når selv dere som er onde, vet å gi barna deres gode gaver, hvor mye mer skal ikke da Faderen gi Den Hellige Ånd fra himmelen til dem som ber ham!»
Når Paulus sier følgende i 1 Kor 12: 3 Men jeg sier dere at ingen som taler i Guds Ånd, kan si: «Forbannet er Jesus.» Og ingen kan si: «Jesus er Herre» uten i Den Hellige Ånd.¨ så burde vi bare akseptere at andre som også sier at «Jesus er Herre» også har del i den hellige ånd, ikke sant? 
Og det var bare ved denne vi kunne få del i 3 ¨evangeliet om hans Sønn, Jesus Kristus, vår Herre, som menneske kommet av Davids ætt,  4 ved hellighets Ånd innsatt som Guds mektige Sønn da han stod opp fra de døde.¨ (Rom 1) 
Dersom man fortsetter å lese i 1 Kor 12 om Den Hellige Ånds nådegaver og dennes forskjellige midler for å opphøye Jesu navn*, vil man bare måtte innse at Den Hellige Ånd deles ut til mange - og i varierende grad og art, ja Paulus sier det slik i vers 11¨ Alt dette virker den ene og samme Ånd, som deler ut sine gaver til hver enkelt, slik han vil.¨
(* Jvnf Joh 16: 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.) 
Når det likevel finnes så stor variasjon i lære blant de Kristne - man kan ikke ha del i Den Hellige Ånd hvis man ikke anerkjenner Jesus; man må følgelig være en Kristen for i det hele tatt å ha del i Ånden - så er det altså fordi Ånden finner det formålstjenelig. 
Det kan være at vi ikke klarer å forstå at Den Hellige Ånd kan bruke diverse mennesker i sin tjeneste. For oss kan det virkelig bli et dilemma, fordi vi betrakter dem med andre ´øyne´ enn Jesus - som sender ut Den Hellige Ånd. 
Jes 55: 
 8 For mine tanker er ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, lyder ordet fra Herren.9 Som himmelen er høyere enn jorden, er mine veier høyere enn deres veier og mine tanker høyere enn deres tanker. 
Vi har lettere for å fordømme hverandre enn å se hvilke dybder som ligger i Åndens virksomhet; det er lettere for oss å påpeke hvilke feil andre har, enn å forstå hvordan de kan medvirke i dét å samle inn dem som ´er gitt´ til Kristus. (Jvnf. Johannes 17: 9 Jeg ber for dem. Jeg ber ikke for verden, men for dem som du har gitt meg, for de er dine.¨)
Når jeg setter meg ned for å få innblikk i Guds ord, og så skriver ned mine tanker - slik jeg her gjør - så er det ikke for å opphøye meg selv; jeg er opptatt av å opphøye Jesus som frelseren, gitt av Jehova - alle de Kristnes Far - og får mine opplysninger fra samme kilde som alle andre; Den Hellige Ånd. At vi ser ting fra forskjellige vinkler er ikke til å komme forbi; dét har med bakgrunn, kultur og tradisjoner å gjøre, samt interesseområder.
Derfor finner Den Hellige Ånd grobunn i forskjellige miljø. Noen er mer opptatt av kunnskap enn andre, andre av helbredelse og tungetale; dette er nøyaktig slik Paulus beskriver det i 1 Kor 12.

Men felles danner vi Jesu Legeme - Kirken. Det samlede antall av Kristne menigheter utgjør Hans legeme, slik det beskrives i vers  12 Likesom legemet er ett, selv om det har mange lemmer, og alle lemmene danner ett legeme, enda de er mange, slik er det også med Kristus....
27 Dere er Kristi legeme, og hver enkelt er dere hans lemmer. 28 Gud satte i kirken først noen til apostler, for det andre profeter, for det tredje lærere, deretter mektige gjerninger, nådegaver til å helbrede, hjelpetjenester, styringsoppgaver, ulike slag av tungetale. 29 Er vel alle apostler? Er vel alle profeter eller lærere? Gjør vel alle mektige gjerninger, 30 har alle nådegaven å helbrede? Taler vel alle i tunger, eller tyder alle tungetale?
Vers 27 poengterer at hver enkelt er dere hans lemmer, hvor ubetydelige vi enn måtte være. 
Men legger du merke til at det var i sin Kirke - altså blant alle de som påberoper ¨Jesus som Herre¨ iflg vers 3 - at Han har delt ut sin Hellige ånds nådegaver? Ser du vers 29 og 30 (ovenfor) i dette lys vil du sikkert måtte endre ditt syn dersom du mener at det bare finnes én eneste kanal som Gud bruker. (Slik bla. JV mener) 
Jeg har ikke mer av denne ånd enn noen andre; kanskje studerer jeg mer, og er mer opptatt av å skrive ned resultatene jeg kommer frem til; men dét gir meg ikke eneretten på ´sannheten´. 
Mest sansynlig tar jeg feil på en rekke punkter selv; ingen bør derfor ukritisk benytte mine refleksjoner som grunnlag for sin personlige tro. 
Men grunnen til at jeg like fullt skriver disse innleggene ligger i dét faktum at jeg selv var ved å miste min tro på både Jehova og Jesus, og ved mitt studie har jeg kommet over flere poenger jeg ikke hadde sett før, som har bygd opp min tro igjen - og dette vil jeg naturligvis gjerne dele med andre!
(Jeg var nødt til å bryte ut av JV for å ha lov til å bygge opp min tro - ut fra Bibelen. Så lenge man er medlem i en slik autoritær organisasjon, som forlanger at man skal godta dens lære, kan man ikke bygge opp sin egen tro; ens tro blir bare basert på organisasjonens ´vedtatte´ dogmer. Obs.: dette er ikke unikt for JV; det samme skjer i mange andre tros-samfunn.)
Noen mener tydeligvis også at jeg gir uttrykk for en blanding av forskjellige menigheters lære og danner meg min egen ´sannhet´ Vel, hvor gjennomtenkt er en slik uttalelse?
Hvilken bok er det alle Kristne henvender seg til? Bibelen.
Hvilken Ånd er det da de får tilgang på? Den Hellige Ånd.
Dersom mange setter seg ned og leser Den Hellige Ånds ord, er det da rart om de får samme tanker om diverse tema? Ville det ikke vært merkelig om det motsatte var tilfelle?
Så, JA, mine tanker krysser helt sikkert mange andre Kristnes. Dét betyr jo ikke at de er feil av den grunn. Tvert imot. Hvis fler ser den samme tanke burde dét i seg selv tilsi at man er på riktig vei, ikke sant?
Vi som har vokst opp innen et bestemt religiøst meningssystem har veldig lett for å betrakte alle andre Kristne som ´verdslige´ eller ´troløse´, ´falsk religion´, osv., bare fordi de ikke har samme syn som vår gruppe. Dette er imidlertid ikke en Bibelsk betraktningsmetode.
Mark 9:
38 Johannes sa til ham: «Mester, vi så en mann som ikke er i følge med oss, drive ut onde ånder i ditt navn. Vi forsøkte å hindre ham, siden han ikke er i følge med oss.» 39 Jesus svarte: «Dere skal ikke hindre ham! For den som gjør en mektig gjerning i mitt navn, vil ikke så snart tale ondt om meg. 40 Den som ikke er mot oss, er med oss.¨
Vi har så alt for lett for å glemme at Jesus kom for å samle; ikke for å skille. Ja, Han skal skille også; men dén oppgaven ligger fortsatt foran oss. Den skal ikke iverksettes før vi står like ved Harmageddon; ved den siste basun. Intil da foregår det et innsamlingsarbeide, og dét at vi ikke forstår hvordan Den Hellige Ånd fungerer utgjør et alvorlig hinder for dens arbeide. 
Innen JV´s organisasjon sier man faktisk at Åndens nådegaver slik de beskrives i 1 Kor 12, i vår tid er bevis for Satans virksomhet...og ikke Den hellige Ånds. Ja, hva mener du om en slik lære? Medlemmene svelger dette uten å blunke, og ser derfor heller ikke hvem Kristi legeme er, heller ikke hvor omfattende Den Hellige Ånds virksomhet faktisk ér.
Jeg har aldri studert andre trossamfunns lære; dersom noe av det jeg kommer frem til i mine egne studier stemmer overens med andres lære, er det altså bare én grunn til dét: Vi har studert samme bok, og fått del i samme Ånd.
Jeg håper med denne blogg å kunne friste leserne til selv å studere dybdene i Guds ord, slik at deres tro på Jesu rolle i gjennomføringen av Jehovas viljer kan vokse. 

Mine tanker bør bare anses som en forsmak på hva du selv kan finne ut av - dersom du tar deg tid. Den Helllige Ånd venter bare på at du skal be om den og begynne.
Paulus gav uttrykk for det som skulle bli den mest revolusjonerende endringen i min tro med sine ord i 
Rom 5: 
1 Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.
Hvor lang ligger ikke dette fra den lære jeg før hadde...Det var ikke rart jeg nesten mistet min tro; jeg hadde ikke forstått dette - ingen hadde vist meg dette eller forklart meg dybden i hvordan vi ble rettferdiggjorte - allerede nå, mens vi lever.
Flere av mine innlegg dreier seg følgelig om akkurat dette - jeg synes det er så uendelig vakkert og helt fantastisk!
Å - som det viser Guds kjærlighet og rettferdighet!

Rom 4:
 4 Den som gjør et arbeid, får lønn etter fortjeneste, ikke av nåde.  5 Annerledes er det med den som ikke har gjerninger, men som tror på ham som erklærer den ugudelige rettferdig. Han får rettferdigheten tilregnet fordi han tror.
Studer selv - og få del i Den Helllige Ånd!

2 kommentarer:

  1. Mange har en fordreid tankegang, Jesus sa selv at hans etterfølgere skulle bli hatet av verden. Selv Satan skulle i sitt raseri føre krig mot dem Matteus 10:22 Åpenbaringen 12:17.

    Mange beklager seg over at det var så vanskelig å være et Jehovas vitne. Det er jo ikke rart, hva tror du det betyr å bli hatet av verden og Satan? Jo det er en hard kamp, men mange gir opp.

    De går så til verden og Satan, og oppdager at de får det så enkelt. Klart det, Satan har jo fått de i sin makt og er fornøyd. De blir heller ikke hatet mer av verden, de er jo blitt en del av verden.

    SvarSlett
  2. Kjære leser av min blogg:

    Dette virker ikke til oppmuntring hverken for deg eller andre som leser dette. Dette minner mer om den metoden vi begge har lært fra Selskapet Vakttårnets side - angrep mot det vi ser på som falsk lære. Hvordan kan vi si at det er den hellige ånd som leder oss når én av dens frukter vitterlig omtales som toleranse, hvis vi slår hverandre?

    Jeg kjemper faktisk en kamp med meg selv for å unngå å trekke organisasjonen inn i det jeg skriver, av denne grunn. Men det er svært vanskelig å sette en strek over 47 års opplæring over natten. Så derfor blir mye av dét jeg skriver en reaksjon på mine erfaringer og min tidligere tro. For at evnt. nye lesere skal forstå hvor jeg har min bakgrunn fra, er det nødvendig å nevne organisasjonen - selv om dét ikke er ønskelig.

    Et annet faktum er at også Jesus - uten sammenligning forøvrig - gikk til rette med datidens skriftlærde og fariseere, noe jeg personlig anser var et direkte forbilde på enkelte religiøse ledere i vår tid. Å avsløre løgnen er definitivt en stor del av dét å fortelle sannheten om Jesus. Men - man kan kanskje si at sannheten om Jesus avslører mer enn tilstrekkelig, så det er kanskje ikke behov for mer dramatiske virkemidler?

    Åndens frukter stemmer ikke med den uvane å angripe hverandre. Vi må slutte med dette og begynne å vise oss verdige til å ha del i Ånden.

    Uansett hvor vi har vår Kristne bakgrunn fra, så tjener vi alle - etter beste evne - Jesus og dermed Jehova; ja, hva mer er - vi er Hans venner! Vi kan ha forskjellige meninger om ditt og datt; men selve grunnlaget for vår tro er Jesus. (Jvnf 1 Kor 3:11-15)

    Å trekke hverandres motiver i tvil vitner virkelig om at vi ikke er en del av Hans legemes lemmer slik det beskrives i

    1 Kor 12:
    27 Dere er Kristi legeme, og hver enkelt er dere hans lemmer.

    Jeg for min del vet nå hva jeg tror på og har slett ikke min lyst i ´verden´, men i Jehovas ord. Den kamp jeg kjemper utfører jeg for Jesu navns skyld, med glede og ikke med sukk og stønn, fordi jeg får den nødvendige kraft fra Den Hellige Ånd.

    Benytt heller anledningen til å ære Jesu navn, så opphøyer du Jehova!

    SvarSlett