onsdag 27. april 2011

Jesus, hjørnestein -snublestein og klippe til fall - hvordan?

Det er i 1 Peter vi finner denne litt merkelige uttalelsen. Vi leser:

1 Peter 2: 
7 Altså blir den til ære for dere som tror. Men for dem som ikke tror, er steinen bygningsmennene vraket, blitt til hjørnestein, 8  en snublestein og en klippe til fall.
Fordi de ikke er lydige mot Ordet, snubler de. Det var de også bestemt til.
Hvordan kan Jesus være både hjørnesteinen, snublesteinen og en klippe til fall?
Hvordan kan man både betrakte Jesus som Guds Sønn, frelser og gjenløser - man samtidig gjøre Ham til en snublestein og en klippe til fall for seg selv? 
Vers 
4 Kom til ham, den levende stein, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, 
Hele det nye testamentet henleder oppmerksomheten på den rolle Jesus er satt i av sin Far - Jehova - men likevel finner vi en mengde religiøse mennesker som tilsynelatende klarer akkurat dét Peter taler om ovenfor. 
De tror på Jesus; akkurat som dem Han selv omtaler i 
Matt 7: 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?'
Likevel vil de ikke plassere Ham i den posisjon Han rettmessig har fått av sin Far: 
Filipperne 2: 9 Derfor har også Gud opphøyet ham til det høyeste og gitt ham navnet over alle navn. 10 I Jesu navn skal derfor hvert kne bøye seg, i himmelen, på jorden og under jorden, 11 og hver tunge skal bekjenne at Jesus Kristus er Herre, Gud vår Far til ære!
Nei, de sier heller som fariseerne og de skriftlærde: Markus 2: 6 Nå satt det noen skriftlærde der, og de tenkte med seg selv:  7 «Hvordan kan han si slikt? Han spotter Gud! Hvem andre kan tilgi synder enn én – det er Gud?» (Av denne grunn skjelver de fremdeles for sin egen fremtid - de anser ikke sin frelse som sikker; de mener at det er Jehova som skal dømme dem - i harmageddon. Dette er fullstendig feilaktig.) 
De bruker én skriftstedsdel for å vise hvor galt det er å gi ære til Jesus, nemlig dette: 
Rom 1: 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte istedenfor Skaperen, han som er velsignet i evighet. Amen.
Guds sannhet - dét ér Jesus. Han omtaler seg selv som dette:
Johannes 14: 6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg.  
La du merke til hva de gjør iflg Paulus? ´De byttet ut Guds sannhet med løgn´- eller sagt i lys av Jesu egne ord; de bytte ut Guds utvalgte frelser med en menneskelaget organisasjon - det er på denne måten de dyrker det skapte fremfor Skaperen. 
Hva er Guds - Jehovas - vilje? 
Joh 6: 28 Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» 29 Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.» 
Ved å tro på Jesus, men ikke gi Ham den ære som rettmessig tilfaller Ham, oppfyller Jehovas Vitner i særlig grad Peters ord. 
For Jehovas Vitner har Jesus både blitt en hjørnestein, snublestein og en klippe til fall. 
De er så redde for å gi ære til andre enn Jehova at de ikke ser at det er Jehova selv som har gitt de Kristne beskjed om å tjene ham på denne måten. 
´Fordi de ikke er lydige mot Ordet, snubler de´ - minner ikke dette deg om noe? 
Joh 1:1 I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Fordi de ikke er lydige mot Jesus, snubler de. Fordi de ikke setter Jesus i den posisjon Jehova har gitt Ham, snubler de.
Slike mennesker kan ikke se lyset som skinner fra evangeliet om Guds Nåde ved sin Sønn Jesu offer. For disse blir fokusering på Jesus en vederstyggelighet; de tolererer ikke at fokusen tas vekk fra Jehova - til tross for at jehova selv har gitt dem uttrykkelig beskjed om dette: 
Matt 17: 5 Ennå mens han talte, kom en lysende sky og skygget over dem, og en røst lød fra skyen: «Dette er min Sønn, den elskede, i ham har jeg min glede. Hør ham!» 
Johannes 6: 40 For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»
Johannes 6: 51 Jeg er det levende brød som er kommet ned fra himmelen. Den som spiser av dette brødet, skal leve til evig tid. Og det brødet jeg vil gi, er min kropp, som jeg gir til liv for verden.».....54 Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. 
Apgj 4:12 Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved.»
De ser ikke dette selv; like lite som dem Jesus omtalte i 
Matteus 15:  12 Da gikk disiplene til ham og sa: «Vet du at fariseerne ble forarget da de hørte det du sa?» 13 Han svarte: «Enhver plante som ikke min himmelske Far har plantet, skal rykkes opp med rot. 14 Bry dere ikke om dem! De er blinde veiledere for blinde. Og når en blind leder en blind, faller begge i grøfta.»

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar