tirsdag 12. juni 2012

Mirakel - har du behov for dét?


Har du, i likhet med de aller fleste andre Kristne, bedt om at et mirakel må skje slik at du kan få et sikkert tegn på Guds eksistens?
Fikk du se det?
Min venn, et mirakel er et utslag av den hellige ånds virksomhet - er du ikke enig?
Du husker sikkert ordene i 1 Kor 12, om Åndens nådegaver? Jeg burde jo ikke sitere dem her, for egentlig burde du selv slå opp og sjekke.. men av egen erfaring vet jeg at når jeg ser noen henvise til skriftsteder uten å sitere dem, så er det sjelden jeg slår dem opp.. Så derfor:
 4 Det er forskjellige nådegaver, men Ånden er den samme.  5 Det er forskjellige tjenester, men Herren er den samme.  6 Det er forskjellige kraftige virkninger, men Gud er den samme, han som er virksom og gjør alt i alle.  7 Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det tjener til det gode.  8 For ved én og samme Ånd blir det gitt én å tale visdom, en annen å formidle kunnskap,  9 én får ved den ene Ånd en spesiell trosgave, en annen får nådegaver til å helbrede, 10 og én får kraft til å gjøre under. Én får den gave å tale profetisk, en annen å bedømme ånder, én får ulike slag av tungetale, og en annen kan tyde tungetale. 11 Alt dette gjør den ene og samme Ånd, som deler ut sine gaver til hver enkelt slik han vil.
Disse nådegavene har jeg omtat både titt og ofte, særlig fordi man innen ett bestemt trossamfunn stempler dem som et utslag av Satans kraft.. hvordan kan de si noe slik... det fyller meg med harme og sorg!
For disse nådegavene skulle følge de Kristne; det sier Jesus selv! 
Men hvorfor? Hva var hensikten med helbredelser og tungetale? Selvfølgelig er det flott å innblikk i den makt Jesus er i besittelse av - en demonstrasjon av hvordan Han kunne utfordre selv døden - og vinne over dén. Og apostlene fikk begrunnelse for sin tro når de så hvordan selv folk de passerte på gatene ble helbredet - når skyggen av dem falt på dem! Selvfølgelig tjente dette en hensikt! Men hvilken?
Vel, du leste i og for seg svaret i vers 7 ovenfor. 
 7 Hos hver enkelt gir Ånden seg til kjenne slik at det tjener til det gode.
Hva mener du dette sikter til? Skulle det bare være en god handling, eller stikker dette dypere? 
Hvis vi skal tro på dét Johannes sier i sitt 6 kapittel vers 28-29 så har det med tro på Jesus å gjøre; dette bekrefter Jesus da også i kap 16 der Han omtaler den Hellige ånds oppgave:

14 Han skal herliggjøre meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere. 
Ser du nå hvorfor nådegavene skulle bli gitt? For å lede folk til Jesus.
Et eksempel?
Apgj 2:
Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted.  2 Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt.  3 Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem.  4 Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne.
     5 I Jerusalem bodde det fromme jøder fra alle folkeslag under himmelen.  6 En stor folkemengde stimlet sammen da de hørte denne lyden, og det ble stor forvirring, for hver enkelt hørte sitt eget morsmål bli talt.
Hensikten med tungetalen var at fremmedspråklige skulle få høre budskapet om Jesus på sitt eget språk - i denne sannenheng. Senere blir tungetalen benyttet av en annen hensikt; nemlig å gi styrke til dem som taler i tunger, men samtidig tjener den en tredje hensikt - og denne kommer frem i 

1 Kor 14:
22 Derfor er tungetalen et tegn, ikke for de troende, men for dem som ikke tror. Og den profetiske tale er ikke for dem som ikke tror, men for de troende.
Tungetalen er et tegn for dem som ikke tror, men utført av de troende til styrke for disse. Akkurat som dét å helbrede er et tegn for dem som ikke tror, men også virker trosstyrkende på dem som utfører helbredelsen i Jesu navn. 
Dette er altså bakgrunnen eller årsaken til at vi har del i nådegavene - også i vår tid.
Hva så dersom du har bedt om et medisinsk mirakel, og ikke får svar? Eller om noe annet, men svaret uteblir? 
Du er ikke alene om dét! En annen av Jesu etterfølgere bad også om et medisinsk mirakel, men fikk det ikke.. Men - han fikk et svar på hvorfor! Og dette svaret burde interessere deg, for det innebærer noe spesielt for deg!
2 Kor 12:
 7 For at jeg ikke skal bli hovmodig på grunn av de høye åpenbaringene, har jeg fått en torn i kroppen, en Satans engel som skal slå meg – for at jeg ikke skal bli hovmodig.  8 Tre ganger ba jeg Herren om at den måtte bli tatt fra meg,  9 men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.»
Paulus hadde et kroppslig problem; noen mener at han så dårlig; men det finnes egentlig ikke noe godt bevis for hva han feilte; dét er egentlig uvesentlig, for han følte uansett at dette burde han kunne bli kvitt med Herrens hjelp, ikke sant? Tenk deg at denne mannen gikk rundt og helbredet andre - men seg selv kunne han ikke hjelpe.. Dét må ha fortont seg merkelig for ham, tror du ikke? Likevel - han fikk svaret at«Min nåde er nok for deg,; hva var det med Paulus som gjorde at han - etter Jesu mening - ikke hadde bruk for et mirakel? 
Han forstod til fulle hva Guds nåde ved Jesu offer betød; han hadde virkelig ikke behov for et tegn på Jesu kraft og makt! Hele hensikten med den hellige ånds virksomhet var jo å føre folk til tro på Jesus; Paulus hadde denne troen og var allerede rettferdiget ved den. Han hadde nok velsignelse i kunnskapen om Guds nåde.
Hva så med deg?
Trenger du egentlig et mirakel for å tro på Jesus? DA vil du få dét. Men dersom Jesus ser at din tro er der, hvorfor skulle du da ha behov for et mirakel eller å tale i tunger, helbrede noen etc.? 
Men la du merke til hva som er for dem som tror?
Dét stod også i
1 Kor 14:
22 Derfor er tungetalen et tegn, ikke for de troende, men for dem som ikke tror. Og den profetiske tale er ikke for dem som ikke tror, men for de troende.
Profetisk tale; se dét krever tro, ikke sant? Tro basert på kunnskap. Og det er vel nettopp kunnskapen om Jesu offergave som er drivkraften i ditt forhold til Far, Jehova? Vel, det burde være dét. En kunnskap du har innhentet ved å lese i Guds ord. 
Dét kaller denne kunnskapen for evangeliet om Kristus. 
Slike ting ville være for dem som tror - de andre vil komme til å trenge bevis for Jesu eksistens ved mirakler og helbredelser, tungetale og annet. 
Så dersom du har bedt om ett eller annet mirakel, eller tegn, og ikke fått noe spesielt som svar; kan det være at Herren ser at det ikke er noe i veien med din tro og dermed svarer deg det samme som Han svarte Paulus? 
¨Min nåde er nok for deg..¨
Selv har jeg bedt mang en gang om hjelp med mine kroppslige besvær, men hver eneste gang har nettopp dette kommet opp i sinnet mitt. ¨min nåde er nok for deg¨.
Jeg har tro; derfor trenger jeg ikke noe annet.
Og når du tenker etter; er ikke troen i seg selv noe av et vidunderlig mirakel?
For vår tro har vi - selv om vi tror på noe usynlig; selv om det vi tror på ikke har hendt ennå; selv om vi er syke og svake; selv om vi lider under vanskelige tider. Til tross for alle disse hindringene for vår tro, har vi den like fullt! 
Min venn: din tro er i seg selv et mirakel! 
Hvorfor skulle du vel trenge tegn på Jesu kraft og del i nådegaver - så lenge du har troen?
Men dét burde ikke hindre deg i å glede deg over de eksemplene som finnes blant de Kristne, der én av nådegavene finnes og vises! Ta det som en bekreftelse av din tro, og gled deg over at du også får se den hellige ånds virksomhet!
 1 Joh 4:
13 At vi blir i ham og han i oss, det vet vi fordi han har gitt oss av sin Ånd. 14 Og vi har sett og vi vitner om at Faderen har sendt Sønnen som verdens frelser. 15 Om noen bekjenner at Jesus er Guds Sønn, blir Gud i ham og han i Gud. 
Ser du slik på alle dem som bekjenner Jesus som Guds Sønn?  
Vel - slik ser altså Jehova på saken. Så får vi bare tilpasse oss dét, ikke sant?

2 kommentarer:

  1. Pussig, men i min Bibel står det: "Ikke alle som sier Herre,Herre (Jesus,Jesus) skal komme inn i himlenes rike."

    SvarSlett
  2. Ja, det er helt riktig. Hva skal vi så gjøre med dét? Kanskje vi burde se litt på hva det er snakk om i hvert enkelt tilfelle?
    Jesus snakker om selvrettferdige Kristne som mener at deres mektige gjerninger - utført i Herrens navn - skulle gjøre dem berettiget frelsen, se bare:
    Mat 7:
    21 Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’ skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: ‘Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?’ 23 Da skal jeg si dem rett ut: ‘Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!’ .

    Paulus på sin side snakker om hvordan den hellige ånd virker til ´det gode´- nemlig å opphøye Jesu navn over alle andre navn.

    Det er derfor slett ikke noen motsetninger i disse to skriftstedene, selv om ordet Herre forekommer i begge. Det er alltid viktig å granske sammenghengen.

    At den hellige ånd har et vidt spekter av virkemidler (1Kor 12:4-11) tjener jo vitterlig til utbredelsen av Jesu navn - men man må ikke trekke den sluttning at de som får del i den hellige ånd automatisk oppnår rettferdiggjørelse; dét er det bare de som setter sin lit til Jesu offer som får, eller som Johannes gjengir Jesu ord i Joh 6:
    28 Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» 29 Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.»

    De som var - og er - opptatte av sine egne gjerninger viser egentlig at de ikke har tro på at Jesu gjerninger var gode nok, eller tilstrekkelige for deres frelse. Selvfølgelig vil en Kristen forsøke å gjøre så godt han kan i ethvert tilfelle, men han bør aldri tro eller mene at de gode tingene han gjør har noe med hans rettferdiggjørelse å gjøre. Hva dét angår kommer vi alle til kort. Kun Jesu offer kan rettferdigjøre oss.

    Når vi reflekterer over Guds ord er det fint om vi husker på hva det tales om, og ikke bare henter ut enkeltord fra sin sammenheng - dét er en sikker oppskrift til forvirring.

    SvarSlett