fredag 20. april 2012

´I mitt navn´ - hvilket navn?


I det siste har jeg gått og fundert på ordene Jesus uttalte om alt som skulle skje i Hans navn. Det er forunderlig hvordan jeg i mitt tidligere trosliv fullstendig automatisk satte inn Jehovas navn i alle de tilfeller der ordstillingen ´i mitt navn´ finnes i det nye testamentets tekster - uten å sjenke Jesus en eneste tanke..
Men nå er det kanskje på tide å ta farvel med denne vane, én gang for alle. Er vi ikke nødt til å forholde oss til dét som faktisk står i Guds ord? 
Hva sier Jesus så om dette?
Vi finner dette uttrykket feks. i 
Matt 10: 21 Bror skal sende bror i døden, og en far sitt barn, og barn skal reise seg mot sine foreldre og volde deres død. 22 Og dere skal hates av alle for mitt navns skyld. Men den som holder ut til enden, skal bli frelst.
Da jeg og min elskede kone trakk oss fra Jehovas Vitners organisasjon hadde jeg enda ikke begynt å se dybdene i dette uttrykket. Men dess mer vi nærmer oss Jesus dess mer tar verden og også JV avstand fra oss. Verden som sådan lar oss forsåvidt være i fred - den bryr seg ikke det minste om hva vi tror på; i så måte er det mye verre med Vitnene. 
Innen denne org. er det ingen tvil om at ordene ovenfor får sin fulle oppfyllelse. For det vi har måttet gjøre er identisk med dét Jesus beskriver i 
Matt 19:
29 Og enhver som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller far eller mor eller barn eller åkrer for mitt navns skyld, skal få mangedobbelt igjen og arve evig liv.
Vi forlot organisasjonen bla fordi den etter vårt syn slett ikke lovpriser Jesus slik Han fortjener og fordi organisasjonen har tatt Hans plass i dét i ha betydning for medlemmenes frelse. Derfor vil medlemmene hate oss.
Min kjødelige fars siste ord var bla. at ¨vi ser jo på dere som døde¨, med en påfølgende oppfordring om å vende tilbake til organisasjonen. Det var svært smertefullt å få slike ord fra sin døende far, for ikke å snakke om hvor stor smerte det må ha påført ham å leve i en slik oppfatning - en oppfattning han bare hadde fordi det var dette han var blitt fortalt fra organisasjonens side. Hadde han forstått hva Jesus i virkeligheten sa, så hadde han nok hatt et annet syn.
I Matt 24 sies dette:
9 Da skal de utlevere dere til forfølgelse og slå dere i hjel; ja, dere skal hates av alle folkeslag for mitt navns skyld.
Det er de Kristne, dem som følger Jesus, det er snakk om her. Det er ikke Jehovas Vitner, slik jeg var vant med å tolke dette skriftstedet før. I særdeleshet vil dette få sin oppfyllelse på dem som åpent forkynner den nåde Jesus brakte, fremfor alt annet. 
Det er ikke noen tvil om at de som forkynner nåden blir hatet av alle folkeslag for Jesu navns skyld; til og med innen andre Kristne grupperinger ser man jo ned på disse.
Men før du treffer samme dom bør du benytte deg av muligheten til å høre hva de sier, for det finnes vel ikke noen tvil om at DNT fremmer tanken om nåde og rettferdiggjørelse ved tro, gjør det? 
I Johannes 15 finner vi disse ordene:
18 Om verden hater dere, skal dere vite at den har hatet meg først. 19 Hadde dere vært av verden, hadde verden elsket sitt eget. Men dere er ikke av verden. Jeg har jo utvalgt dere fra verden, og derfor hater verden dere. 20 Husk hva jeg sa til dere: En tjener er ikke større enn sin herre. Har de forfulgt meg, vil de også forfølge dere. Har de holdt fast på mitt ord, vil de også holde fast på deres. 21 Alt dette vil de gjøre mot dere for mitt navns skyld. For de kjenner ikke ham som har sendt meg. 22 Var jeg ikke kommet, og hadde jeg ikke talt til dem, da hadde de vært uten synd. Men nå har de ingen unnskyldning for sin synd. 23 Den som hater meg, hater også min Far. 
Jeg vil ikke forsøke å lage noen sammenligninger mellom disse versene og hvem som ser ned på dem som forsøker å opphøye Jesus; til dét er disse ordene så krystallklare at selv en blind burde kunne forstå dem. Jeg vil bare nøye meg med å slå fast at det er dem som velger å stå på Jesu side, og bære Hans navn frem for folkene, som vil bli utsatt for denne reaksjon.
Det bør imidlertid gjøres oppmerksom på vers 23: 
Den som hater meg, hater også min Far.
På bakgrunn av sin oppvekst og senere sin tilhørlighet til en viss organisasjon var min kjødelige far frustrert over min nyervervede glede over Jesu offer og dét det betyr for menneskeheten; ja, ikke bare min iver for dette - men overfor alle som snakket om Jesus. Jeg kan enda høre fars noe hånende stemme i ørene da han sa: ¨Jesus, Jesus - alt du snakker om er Jesus!¨ 
Mitt hjerte brister ved tanken på dette. Hvor sørgelig det er å erfare at min kjødelige far var blitt så forblindet at han ikke klarte å se lyset fra evangeliet om Jesus! Alt som stod i fars tanker var hvor viktig organisasjonen var for min frelse, og at jeg måtte komme tilbake for å komme i et godt forhold til Jehova. Han omtalte fremdeles - etter å ha kjent Jehova siden slutten av 1940-årene - Jehova ved navn, og ikke som sin Far.. 
Det finnes bare én grunn til dette: hans respekt for menneskelære; for den lære han hadde fått via organisasjonen. Hvis han hadde godtatt DNT fremfor menneskelære ville han ha sett noe helt annet.
Konsekvensen ved å vende Jesus ryggen på denne måten kostet ham det Kristne håp om et himmelsk liv, selv om han vil få en oppstandelse i den nye ordningen og dermed en ny sjanse. Men - hvilken sorg det er for oss som ser dette..
For min far er ikke alene om å innta dette syn; over 7 millioner JV har samme syn og holdninger. Jeg hadde også dét engang. Men ikke nå lenger.
I Apgj 9 sier Jesus dette om Paulus nye rolle:
16 Og jeg skal vise ham alt han må lide for mitt navns skyld.» 
Paulus hadde forfulgt Jesu etterfølgere; nå måtte han selv se hva det ville si å være én. For Jesu navns skyld; ikke for Jehovas navns skyld.. 
I Åpb 2 taler Jesus til engelen for menigheten i Efesos, og Han sier:
 2 Jeg vet om dine gjerninger, ditt strev og din utholdenhet. Jeg vet også at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg apostler, men ikke er det, og du har funnet at de er løgnere.  3 Du har holdt ut, du har tålt mye for mitt navns skyld og ikke gått trett.
Det er svært lett for undertegnede å identifisere seg med de understrekne ordene her. Jeg er sikkert ikke alene. Problemet ved å ha vært igjennom denne prosessen blir virkelig belyst i de neste ordene fra Jesus:
4 Men dette har jeg imot deg: Du har forlatt din første kjærlighet. 
Å bevare sin første kjærlighet er nå én ting, men å skulle opparbeide en slik etter først å ha blitt fratatt dét man hadde fordi man ble lært opp til å fokusere på en helt annen - på Jehova og Hans (påståtte) organisasjon - dét er virkelig vanskelig.. 
Ordene her er virkelig interessante, for Jesus beskriver resultatet av å teste ut dem som kaller seg apostler - eller ledere i en organisasnjon - for så å finne dem falske, som et fall.. Et fall som kunne føre til at lysestaken ble tatt fra én.. Hvorfor? Fordi ens indre hengivenhet til Ham hadde tatt skade. 
Det er nettopp dette mange erfarer når de forlater organisasjonen, er det ikke? Man mister først respekten for dén, men så klarer man ikke å gjenopprette sin tro på noe som helst etterpå, fordi ens opphold innen organisasjonen har lært én å betrakte alt annet som falskt.. Så først lærer man mao. å identifisere alle andre som falske, for så å oppleve at dé man selv har satt sin lit til er like falske.. Da har man mistet ´lysestaken´. 
Men, kan man ikke finne den igjen da? Jo, man kan dét! Man må vende om, dvs tenke seg godt om og så vende tilbake til de grunnleggende opplysninger man sitter inne med. 
Paulus illustrerte det åndelige byggverk med en hus bygget med forskjellige materialer i 1 Kor 3. Bildet er veldig fint, for det viser at det faktisk lar seg gjøre å ha bygget sitt åndelige hus med feil materialer. Men når vinden blåser det første byggverket over ende - bør man ikke da vurdere å bygge med bedre materialer neste gang? Hvorfor vende tilbake til dét man mistet? Mao - hvorfor vende tilbake til en organisasjon som i ditt sinn allerede har blåst overende og er ødelagt? Kan du finne noe som er bedre? 
Jeg for min del mener å ha funnet dét. ´Dét´ heter Jesus. 
For det er i Hans navn vi vil vinne seier; det er bare ved å fullt ut å anerkjenne Hans stilling at vi får vår rettferdige stilling infor Far. 
Så får de som ikke kjenner Far fortsette å påkalle Jehova ved navn, og dermed gå glipp av den lønn det er å være Hans barn fordi de har vunnet troen på Jesus... 
Takket være Fars nåde og Jesu offergave vil også dé som dør før Harmageddon få en ny sjanse - hvordan det imidlertid går med de som lever ved utbruddet av denne, vil det bli særdeles spennende å se. 
Én ting er i alle fall sikkert:
Apgj 4:
12 Det finnes ikke frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved.»
Dette navnet er ikke Jehova, men Jesus.
Å fortsette å fokusere på Jehova uten å se den rolle Jesus har, er som å fortsette å ringe til ett bestemt nummer selv om man har blitt gjort oppmerksom på at det er feil..
Det har ingen virkning.
Joh 6: 
28 Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» 29 Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt
Joh 3:
14 Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, 15 for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. 16 For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 
Nå har vi sett på hvor viktig Jesu navn er iflg Bibelen. Hva annet kan vi nå gjøre enn å prise Hans navn høylydt? 
Kan vi fortsette å levere blader som kommer med artikler om blomster i ørkenen og om hvilke matvaner/klær og dyr som finnes rundt omkring i verden? 
Kan vi fortsette å fokusere på Jehova all den tid det er Hans uttrykte vilje at vi skal se hen til Hans Sønn Jesus?
Vel, jeg kan ikke dét. Det er derfor jeg aldri vil kunne ´vende tilbake´ til organisasjonen heller. Det er et synkende skip og vil komme til å gå ned med kapteinen ved roret og for full maskin. Det styrende råd stoler like mye på sine evner som Moses gjorde, og han fikk av denne grunn ikke komme inn i det lovte land...

Hva med deg?

6 kommentarer:

  1. Og hva betyr så Jesu navn..?

    SvarSlett
  2. Jesu navn har litt varierende innhold, alt etter hvem man velger å lytte til. Men for dem som tror på Jehova som Den almektige Gud finner vi vel betydningen ´Jehova er frelser´mest beskrivende?

    Det er jo interessant at vedkommende heller henger seg opp i navnets betydning enn den rolle Jesus fikk av sin himmelske Far..
    For mitt vedkommende kunne Han like gjerne ha hatt et helt annet navn, Kalle feks - for poenget ved HELE HANS JORDISKE LIV var ikke hva HAN HET men hva han GJORDE.

    Det er riktig at Jehova ER frelser; men vi er nødt til å finne ut av HVORDAN Han valgte å gjennomføre frelsesakten; og det er i denne forbindelse vi ikke kommer forbi Jesus og alt som skulle bli utført ved Hans navn.

    Det er naturligvis ikke mulig for et JV å innse dette uten videre; dét ligger i sakens natur at de er forblindet hva dette angår.

    Men å sette Jesu navn på den plass dét hører til er ikke det samme som å unnlate å opphøye Jehovas navn; faktisk sier jo DNT at man ikke kan opphøye Jehova uten å gi ære til Jesus. Så tygg på dette skriftstedet lenge og vel. Kan du finne et skriftsted som sier at vi kan ære Jesus ved å ære Jehova? Jeg har enda til gode å finne noe slik.
    Æres den som æres skal, og på den måten Jehova selv har gitt oss beskjed om via sin hellige ånd.

    Jeg vet ikke om innsender forestiller seg at han kan oppnå frelse ved å påkalle Jehova; men hvis vedkommende ville lese sin egen Bibel og forholde seg til dens ord, burde dette ikke være vanskelig å finne ut av. Blander vedkommende imidlertid inn menneskers tanker om dette, vil det bli problemer. Lytt derfor til Guds ord - dét står IKKE i menneskelagde magasiner eller bøker.

    SvarSlett
  3. SITAT: Jeg vet ikke om innsender forestiller seg at han kan oppnå frelse ved å påkalle Jehova;

    "Hver den som påkaller Jehovas navn skal bli frelst". Sitat Paulus,Peter,Joel... Tok de tre hjemmelsesmenn feil der..? Under inspirasjon..?

    "Kun EN er god og det er Jehova Gud". Jesus Kristus.

    SvarSlett
  4. Det er helt klart at frelsen bare kommer fra Jehova, la det være klart. Men det jeg forsøte å få frem er den rolle Jesu navn spiller i Jehovas frelsesplan. Det er ingen motsetning i det du siterer og det jeg mener - selv om min måte å formidle dette kan ha vært klossete og utydelig.

    Det er i Jesu navn vi finner frelsen, men bare fordi det er slik Jehova vil ha det. Som påpekt i innlegget er en Kristen forpliktet til å gi ære til sønnen slik han gir ære til Faderen. Dette fordi Jehova selv har bestemt at det skal være slik. Du kan derfor påkalle Jehova alt du vil, men dersom du ikke underlegger deg Hans betingelser - dvs å godta Jesus som frelser og gjenløser - vil det ikke hjelpe noe å påkalle Jehovas navn heller.

    Dette er ikke noe jeg har funnet på; det er slik Jehova vil ha det. Hvorfor? Dét vet jeg ikke enda; men jeg forstår hvor viktig Jesus er i denne sammenheng.

    Hva angår dine sitater fra Apgj og Romerne så regner jeg med at du viser til NW´s gjengivelse? Det er riktig at Joel sier at frelsen ligger i Jehovas navn; Jehovas egennavn forekommer imidlertid ikke i det nye testamentet i de eldste skriftene vi kjenner til. Er du i tvil om dette kan du gjerne sjekke med ´the kingdom interlinear translation of the holy scriptures´, side 541 der det tydelig vises at den Greske teksten sier Herren (oversatt direkte til ´the lord´under det greske ordet, mens at det i den ferdige teksten til selskapets oversettere sies Jehova. Dette er en forfalskning av tekst.

    Hva angår Romerne 10 så viser sammenhengen hva vi bør forholde oss til der: 9 For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. 10 Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst. 11 Skriften sier: Ingen som tror på ham, skal bli til skamme. 12 For her er det ikke forskjell på jøde og greker. Alle har samme Herre, og han er rik nok for alle som påkaller ham. 13 Hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.

    Sammenhengen her viser ja at det dreieer seg om Jesu navn, ikke sant? Men selvfølgelig har NW også her satt inn Jehova, noe som forvirrer mer enn det gavner.

    Nå er det imidlertid ingen tvil om at Jehova ér den som arrangerte frelsesplanen; men Han har satt sin førstefødte Sønn Jesus til å gjennomføre den, og det er kún ved å anerkjenne dette faktum at vi kan oppnå frelsen, slik Romerne 10:9 så tydelig viser.

    Som jeg da også skrev i innlegget: ¨Å fortsette å fokusere på Jehova UTEN Å SE DEN ROLLE JESUS HAR, er som å fortsette å ringe til ett bestemt nummer selv om man har blitt gjort oppmerksom på at det er feil..¨

    Jesus har selv sagt dette i Johannes 6: 29 Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.»

    Og Han sier også at vi skal ære Sønnen slik vi ærer faderen; hvis du finner dette støtende eller som en forringelse av Jehovas navns betydning, bør du kanskje studere litt mer på dette tema? For uten å opphøye Jesus til den plass Jehova har gitt Ham, hjelper det faktisk ikke å påkalle Jehovas navn.

    Selvfølgelig har Den Hellige Ånd sørget for at vi har de opplysninger vi trenger i skriften; men som vi alle kjenner til er vi avhengige av oversettelser for å kunne lese dét de skrev. Disse oversettelsene kan vi så stille spørsmål ved, for dé er ofte farget av oversetterens syn og tro. Desverre er NW intet unntak hva gjelder dette. Å ta seg den frihet å sette inn Jehovas navn der man mener det burde ha stått, men ikke finnes i de eldste skrfter man har, er en upålitelig handling; ja, det er dokumentforfalskning.

    Men noen velger å tro på forfalskningen, selv om det er såre lett å avsløre den. Man behøver bare å gjøre slik jeg har beskrevet ovenfor; bruke utgangspunktet som organisasjonen benyttet selv for å oversette sin egen versjon av DNT, den interlinjære. Les den direkte oversettelsen ord for ord, og sammenlign med den ferdige teksten ved siden av. Da kommer hver feil tydelig til syne.

    SvarSlett
  5. Når de første kristne siterte fra de hebraiske skriftene så leste de selvsagt JHVH, selv om det i endel av de hebraiske oversettelsene stod Adonaj. (Herren) Dette var fordi det var forbundet med dødsstraff å skrive og uttale Guds navn Jehova. Det var jo nettopp det de skriftlærde og fariseerne forsøkte å få Jesus til å si slik at de kunne drepe ham. Men Jesus skjønte selvsagt hva de var ute etter. Derfor lot han seg kun omtale som Guds sønn, slik at straffen forble piskeslag inntil han til sist ble dømt til døden av Pilatus etter påtrykk av folkemassene når Jehovas time for ham var inne.

    Mot slutten var Satan så alterert over at han ikke fikk felt Jesus at han ikke skydde noe middel for å påvirke jødene til fordel for domfellelse og dødsstraff. I ettertid så nok Djevelen sin store dårskap ved at han forstod at han i virkeligheten hadde bidratt til å gjenløse menneskeheten. "Mang en vei tykkes en mann rett, men enden på det er dødens veier", sier Skriftene. Slik kan også du ende Hr. Larsen fordi du - når du så hvor galt det hadde båret av sted med det åndelige Israel - gikk dine egne veier for å slå tilbake mot det folket som hadde sviktet deg. Når Sjiimi spottet David fikk han leve - en viss tid. Men til slutt var hans tid ute. Slik det er med alle som dyrker det skapte (Jesus), fremfor Skaperen. (Jehova).

    SvarSlett
  6. Svært så interessant hvordan du dreier oppmerksomheten bort fra organisasjonen Jehovas Vitner ved å angi at jeg har forlatt troen på Jehova og derfor er dømt til en dyster fremtid.

    Alle som gidder å lese mine innlegg uten å være fargelagt av denne organisasjonen vil med én gang oppdage at jeg ikke fornekter Jehova på noen som helst måte, men tvert imot har som siktemål å oppmuntre alle og enhver til å godta det middel for frelse Han selv har gitt oss befaling om å se hen til, Jesus Kristus.

    Du bruker tydeligvis din lære til å fordømme meg og verden rundt deg, mens Jesus sa at Han ikke var kommet for å holde dom, men for å frelse synderne. Nå - hvem er det som er mest synder av deg og meg iflg. ditt syn da? Synes du kanskje ikke at jeg trenger frelsen mer enn deg? Jeg er jo synder´n i denne sammenhengen, er jeg ikke?

    Når Jesus kunne gi sitt liv for hele menneskehetens beste, hvordan våger da du å avsi en ´meningsberettiget´dom over dem som forlater organisasjonen av Jehovas Vitner? Hva har du med å dømme andre?

    Jeg er bare på søken etter dypere forståelse av Guds ord, og jeg må si at din kunnskap later til å være ok i utgangspunktet, men feiler hva inngående innsikt angår. Du ser synd og dom, jeg ser Kristen frihet og liv.

    Det er ditt valg. Du får selv velge om du vil leve i angst og ´glede´ deg over et brorskap som i vesentlig grad er bygget opp på samme prinsipper og regler som Moseloven og som førte til at Israels folk befant seg i en vedvarende syndig tilstand og til slutt ble forkastet.

    Er jeg så bitter mot ´folket som sviktet meg´? Nei, de har bare blitt forledet til å innta en holdning overfor meg som ikke kan rettferdiggjøres via Bibelen - kun via organisasjonens regelverk. Ja, jeg har brutt med organisasjonen - fordi jeg ikke har noen tro på deres påstand om å være Guds eneste kanal - denne kanal er jeg overbevist er Den Hellige Ånd og ikke noe menneskelaget (skaperverk).

    Du henviser også til Rom 1: 25 De byttet ut Guds sannhet med løgn og tilba og dyrket det skapte i stedet for Skaperen, han som er velsignet i evighet. - og anvender dette på meg, som i alle mine innlegg forsøker å vise til dén Jehova selv viser oss til.

    Har du ikke lest Joh 6: 14-18? Har du ikke forstått at HELE det nye testamentet handler om Jesus og frelsesgjerningen og de etterfølgende virkninger av Den Hellige ånds ledelse via apostlene? Har du ikke forstått at Den Hellige Ånds virkemetoder er dé vi finner beskrevet i 1 Kor 12? Hvem gav Jehovas Vitners organisasjons ledelse rett til å klasifisere Den Hellige Ånds nådegaver som Sataniske?

    Før du begynner å fordømme mine tanker bør du heller ta et oppgjør med organisasjonens.

    Du kan få en utfordring her og nå: Bevis at de 144000 er de eneste som har et himmelsk håp - ut fra Bibelen. Bevis hvordan uttrykkene ´de hellige´, ´de frikjøpte´, ´de utvalgte´ bare kan og skal anvendes på de 144000. Bevis ut fra Bibelen at det himmelske håp IKKE var et vanlig håp hos de første Kristne, ( Du må legge frem bevis for dette siden alle de første Kristne hadde et himmelsk håp, noe JV´s ledelse da også sier) BEVIS derfor NÅR dette håpet skulle opphøre, og hvorfor.

    Du kan gjerne sende inn flere innlegg, men forvent ikke at din tro og dine påstander vil stå uprøvet og styrket. Guds ord er levekraftig til å bryte ned mennesekelige læresettninger, og meningsbyggninger. Den motstand du vil finne vil være fra Guds eget ord.

    Kan du tåle dét?

    Eller vil du heller be organisasjone om å falle over deg og beskytte deg?

    Jeg taler i Jesu navn, for jeg er i Ham slik Han er i Far.

    Kan du si det samme?

    SvarSlett