søndag 23. oktober 2011

History Canal og bortrykkelsen...

Det er forunderlig hvordan man kan sitte å grunne over noe uten å få med seg alle sidene av saken - selv om man altså virkelig funderer..
Igår kveld så jeg et program på History Canal, det handlet om ´the rapture´ som det heter på Engelsk - Bortrykkelsen, som vi kjenner det som - du vet; 1 Tess 4: 17.
Det jeg har fundert mest over, står jo på denne måten der:
  
17 Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren.** Og så skal vi være sammen med Herren for alltid. 
Så sitter jeg da der og følger interessert med i hva de forestiller seg om dette. Det er tydelig at jeg ikke er alene om å ha denne forståelsen; den ene representanten etter den andre - fra forskjellige Kristne menigheter - kommer med sine tanker rundt dette. Og i ´god´ amerikansk sedvane dreier det hele seg jo om katastrofene som ville måtte komme til å intreffe i denne forbindelse. 
Jo - visst må det bli mye rart som kommer til å skje! De viser forskjellige tenkte situasjoner der de troende plutselig ´går opp i røyk´ så og si; mens de sitter i biler og kjører, pusser skoene på en kunde, kjøper en avis, styrer fly... ja, i katastrofe-hensikt kommer dette til å bli uten sidestykke i historien! Mange millioner mennesker vil jo rett og slett plutselig forsvinne fra jordens overflate der de står og går! 
Så er det da - at én av disse kirkelederne nevner Jesu ord.. Som jeg slett ikke har satt i denne forbindelse før - men som ikke desto mindre er innlysende!

Vi finner det i Matt 24
37 Som det var i Noahs dager, slik skal det være når Menneskesønnen kommer. 38 For i tiden før storflommen spiste og drakk de, giftet seg og giftet bort, like til den dag da Noah gikk inn i arken, 39 og de skjønte ingenting før flommen kom og tok dem alle. Slik skal det også være når Menneskesønnen kommer. 40 Da skal to menn være ute på marken; den ene blir tatt med, den andre blir tilbake. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; den ene blir tatt med, den andre blir tilbake.
Som Jehovas Vitne var jeg alltid forundret når jeg leste dette; hvordan skulle jeg forstå dette? Aldri satte jeg det i forbindelse med 1 Tess 4: 17..
Men takket være dette programmet på History Canal ble denne forbindelsen oppdaget! 
Klart det er det samme Jesus og Paulus snakker om! 
Ser du hvor fint de samstemmer? 
La meg vise deg det hele - fra Jesu ord i Matteus 24 og etterpå fra 1 Tessaloniker.
La oss for ordens skyld ta dem fra Matteus 24,vers  
31 Når basunen lyder, skal han sende ut sine engler, og de skal samle hans utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra himmelens ene ende til den andre.... 40 Da skal to menn være ute på marken; den ene blir tatt med, den andre blir tilbake. 41 To kvinner skal male sammen på kvernen; den ene blir tatt med, den andre blir tilbake.
Jesu ord om at ´den ene blir tatt med, den andre blir tilbake´ viser jo at disse to får helt forskjellige ´skjebner´. Det er tydelig - når man tar Paulus´ og Johannes´ ord med i bildet - at de som blir tatt med kommer opp i ´skyene, i luften´, altså til himmelen.
Man kan trygt si at Paulus´ versjon fungerer som en utfyllende kommentar angående samme begivenhet, se bare: 
1 Tess 4:
15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som nå lever og blir tilbake til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, og det høres et rop fra overengelen og støt i Guds basun, da skal Herren selv stige ned fra himmelen. Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp*(**). 17 Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid.
Sammenlign nå dette med Johannes´ord i Åpb 20: 
 6 Salig og hellig er den som har del i *den første oppstandelse**. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske med ham i tusen år.
Dette kan du så sammenligne med Jesu ord i Lukas 20: 
35 Men de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, de tar ikke til ekte og tas ikke til ekte**. 36 De kan jo ikke mer dø; de er lik englene*, og fordi de har fått del i oppstandelsen, er de Guds barn.
Se hva Paulus sier i 1 Kor 15
49 For likesom vi har båret den jordiskes bilde, skal vi også bære den himmelskes bilde.** 50 Og det sier jeg, brødre: Kjøtt og blod kan ikke arve Guds rike, og det forgjengelige skal ikke arve uforgjengelighet.
    51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles, 52 i ett nu, på et øyeblikk, når det lyder støt i den siste basun. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. 53 For dette forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og dette dødelige må bli kledd i udødelighet. 
Du vil sikkert ha merket deg de ovenfornevnte skriftstedene; hvordan de utfyller hverandre og hvordan de tilsammen viser - uten skygge av tvil - at såvel Jesus som apostlene virkelig snakket om de samme tingene. Til sammen danner deres uttalelser et fyldig bilde; et bilde som gjør at vi som leser dette og er oppmerksom på det, virkelig får et detaljert innblikk i Guds hemmeligheter. 
Siden jeg jo har vært et Jehovas Vitne hele mitt liv - intil jeg var 47 år gammel - kommer denne konklusjon som noe av et bombenedslag i mitt åndelige syn! Ja, jeg har egentlig hatt dette syn i noen år nå; men å stadig ´falle over´ nye bevis for dette syn, er like slående hver gang.. Som et vitne hadde jeg jo blitt fortalt at det bare var de 144000 som hadde del i et himmelsk håp..
Så én av de første tingene jeg måtte ta et oppgjør med, var jo om det virkelig finnes bevis for at det er et skille mellom de Kristne; skal én gruppe til himmelen - begrenset til 144000 - og den andre være på jorden? Dess mer jeg har studert skriften har dette syn måttet vike. Etter det jeg kan se finnes det ikke noe i DNT som tyder på at det syn JV har, er rett. Derimot finnes det et vell av bevis for at det himmelske kall gjelder både de 144000 og forøvrig alle andre som har troen på Jesu gjenløsning i sitt hjerte. 
Det er egentlig merkelig; her har jeg vært medlem av en organisasjon som jeg var helt overbevist om hadde ´sannheten´ - og nå når jeg faktisk har studert Bibelen - noe jeg egentlig ikke hadde mens jeg var medlem (å delta på deres møter og deres ´bokstudier´ samt Vakttårnstudie kan på ingen måte sammenlignes med dét å sette seg ned med bare Bibelen og se hva den har å si; lese dén i sin sammenheng og detalj-studere diverse tema uten å blande inn organisasjonens fastlagte dogmer) - finner jeg at det ene etter det andre jeg trodde på, var feil.. 
Så har jeg da også funnet det ene bevis etter det andre - på at mye av dét ´de andre´ Kristne tror, faktisk er bygget på skriften... gjett om dét kom som en stor overraskelse? 
Nå ser jeg jo hvordan Jehovas Vitners organisasjon har byttet ut Jesus med seg selv; de har tatt den plass Han rettmessig har krav på. Jeg ser hvordan organisasjonen fokuserer på Jehova og sin egen betydning - mens at bibelen (og dermed også Jehova..) fokuserer på Jesus som det eneste middel til frelsen. Nå ser jeg hvordan organisasjonen har vendt den hellige Ånd ryggen ved å hevde at de som oppfyller 1 Kor 12 får sin kraft - ikke fra den hellige ånd, men fra Satan! - Og jeg har sett at også Jesus ble beskylt for akkurat dét da Han en gang utførte et mirakel; fariseerne og de skriftlærde hevdet da at Han fikk sin makt fra nettopp Satan.. 
Dét jeg har trodd på har vist seg å være tankebyggninger - tilrettelagt av mennesker for å trekke medlemmer. 
Jeg har lært å forstå at vår frelse slett ikke avhenger av våre gjerninger, men av den gjerning Jesus har utført - én gang for alle. Og jeg har lært at vi som tror på Jesus står i en rettferdiget stilling overfor Jehova - noe som betyr at vi ikke kan dø i Hans øyne. det er derfor det sies om de som tror at de har evig liv; det er ikke noe de kanskje kan kvalifisere seg til dersom de gjør alt rett..
Begynn derfor også du å studere Guds ord på samme måte som meg! Du vil føle deg rikt velsignet!
** I alle disse tilfelle lærer Jehovas Vitner at det gjelder de 144000. Men - hvor er bevisene for dette? JV lærer at alle de første Kristne hadde et himmelsk håp - med rette - men unnlater å opplyse at dette håpet måtte ta slutt på ett eller annet tidspunkt.. for iflg deres syn måtte det jo dét for at de skulle kunne få til skillet mellom den store skare og de 144000... Så spørsmålet er: Når fjernet Jesus det himmelske håp fra de Kristne? Legg merke til at det bare  er Jehovas Vitner som mistet dette håpet - faktisk skjedde dette i 1931, og bare fordi J.F. Rutherford påla organisasjonen dette syn. Den øvrige Kristenhet har fortsatt det samme håp som den har hatt helt siden Jesus gav dem dét. 
Et annet merkverdig fakta er at selv om JV mener at skriftstedene ovenfor gjelder de 144000, så mener de også at endel av de 144000 nok vil overleve harmageddon.. Så dermed sier de jo at Paulus tar feil. De setter dermed Guds ord ut av gyldighet. Igjen...

De mangler selvkontroll. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar