fredag 5. august 2011

Sannheten - en samling læresetninger?

Det er naturligvis i alles interesse å ha del i sannheten. Ingen vil jo tro løgnen. I kampen om å ha den endelige sannhet som kan lede menneskene til evig liv, stiller Johovas Vitner langt fremme i køen. Personlig kjenner jeg ingen annen religiøs gruppe som konsekvent har gjort sine læresetninger til ´den eneste sannhet´, slik denne har. 
Man kan nesten være fristet til å si at de har tatt patent på uttrykket ´sannheten´- og med dette uttrykket sikter de altså til sine læresetninger, til sine oppfatninger om hva Bibelen sier. Medlemmene blir på denne måten sakte men sikkert vant til tanken om at hvert ord som kommer fra Organisasjonen - er sannhet. 
Alle som har vært med en tid i denne organisasjonen vet imidlertid at dens lære slett ikke kan omtales med et slikt bastant ord. Alt man trenger er å være ærlig overfor seg selv. Og evnt. lese litt i dens utgivelser opp gjennom årene.. Men - naturligvis snakker jeg for døve ører - dersom det er et vitne som leser dette..
Organisasjonen har nemlig klart et mesterstykke: de har overbevist sine medlemmer fullstendig om at alt annet er løgn og falsk religion; så ethvert medlem som lytter til andre tanker, eller gjør seg sine egne tanker om ett eller annet, kjenner dårlig samvittighet. Organisasjonen har lagt beslag på deres tanker og tid. Og ettersom den hevder å være under direkte ledelse av Gud selv, føler medlemmene at dette er ok. 
Men -  når Guds eget ord bruker uttrykket ´sannhet´ eller ´sannheten´, hva sikter det da til? Til dénne gruppes meninger?
La Den Hellige Ånd vise deg dens egne ord om dette:
I første reke vil jeg vise deg ord fra Johannes. Johannes er min personlige favoritt blant Jesu disipler. Han hadde en helt spesiell iakttagelsesevne, og gir en mengde utfyllende kommentarer som mangler i de andre evangeliene. Hans måte å gjengi Jesu ord og liv på, står derfor i en særstilling.
Hva sier han så om uttrykket ´sannhet´?  
(Jeg bør vel forklare hvordan jeg studerer meg frem til poengene: på nettsiden http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx  finner du en søkemotor for Bibelsøk. I rammen der skriver jeg så inn dét ordet som jeg husker fra Skriftene, og alle steder dette ordet forekommer I hele Bibelen vil da komme frem. For å forenkle søkeresultatene velger jeg derfor resultatene fra det nye testamentet. Vi er Kristne, ikke sant - og derfor trenger vi i første rekke veiledningen som ble gitt til de første Kristne - ikke de profetier som handlet om Jesu komme (som vi jo allerede tror på..), og de berettninger som omhandler Jødenes historie - selv om dette også er en del av Guds ord og må behandles som dét. Men som det nye testamentet viser, gjelder ikke de forskrifter som gjaldt jødene for de Kristne. Derfor konsentrerer vi oss først og fremst om det nye testamentets ord. Men vi tar lærdom av det gamle testamentets eksempler.)
Johannes omtaler naturligvis Jesus - alt i det nye testamentet handler jo om Jesus på én eller annen måte. 
I Joh 1:    14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, den herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
Vi ser her at Jesu herlighet er full av nåde og sannhet. Disse er de mest karakteristiske trekk ved Jesus. Gjenløsningen av alle mennesker hviler på nåden  og hvert ord som gikk - og går - ut fra Jesu munn, er sannhet.

Som Johannes videre sier det i vers 17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.
Allerede av disse to - svært enkle versene - kan vi med én gang slå fast at denne sannheten ikke har noe som helst med Jehovas Vitners organisasjon å gjøre. Den har alt å gjøre med Jesus. 
(Legg forøvrig merke til et annet poeng ved vers 17: Loven står som kontrast til nåde og sannhet. Dette er meget viktig. Dagens tema handler imidlertid ikke om dette..) 
Johannes føyer imidlertid følgende opplysning til uttrykket:
3:21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, for at det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»
Det skal ikke stor fantasi til for å innse at det er Jesus som her omtales som sannheten og lyset.
Selvfølgelig benytter organisasjonen seg av dette versets første setningsdel uten klart å vise at det er Jesus som ér sannheten, dé mener jo at Gud handler gjennom dem, og at de derfor har sannheten. (Hvordan de klarer å unngå å se dét faktum at det var Jesus som skulle lede dem og ikke Gud selv, er også vanskelig å forstå..)
Vel - la oss heller se hvor uttrykket sannheten fører oss..
Johannes 4: 23 Men den tid kommer, ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For slike tilbedere vil Faderen ha. 24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet.» 25 «Jeg vet at Messias kommer,» sa kvinnen – Messias er det samme som Kristus – «og når han kommer, skal han si oss alt.» 26 Jesus sier til henne: «Det er jeg, jeg som taler med deg.»
La også du merke til hvordan denne kvinnen ressonerte  over ordene Jesus hadde sagt?  For henne var det innlysende at dét å tilbe Faderen var ensbetydende med å vente på Sønnens komme - hvorfor? Fordi det var Ham som skuille gjøre kjent sannheten. Han var sannheten. (Det er også verd å merke seg at Jesus ikke noe sted sier at ´de skal tilbe Ham ved ord og gjerninger´. Nei - Han sier at etterfølgerne skulle tilbe Ham i ånd og sannhet.) 
Jesus fortsetter med disse ordene i Johannes: 
5: 31 Vitner jeg om meg selv, da er mitt vitnesbyrd ikke gyldig. 32 Men det er en annen som vitner om meg, og jeg vet at hans vitnesbyrd om meg er sant. 33 Dere sendte bud til Johannes, og han vitnet for sannheten.
Johannes døperen stod frem som et vitne for sannheten - for Jesus. 
Hvilken virkning ville det ha på dem som forstod at Jesus var den sannhet som skulle komme? 
Johannes 8: 31 Jesus sa da til de jøder som var kommet til tro på ham: «Hvis dere blir i mitt ord, er dere virkelig mine disipler. 32 Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri.»
Legg merke til at Jesus sier dette til Jødene som hadde kommet til tro på Ham. Fri fra hva?Fra den syndige tilstand Adam hadde brakt dem inn i, og fra Moseloven.
Men allerede på den tid var det ikke stor respekt for Jesus.. Som Jøde hadde man ikke respekt for noen som helst - selv om vedkommende fremla sannheten -; dersom dét kunne tolkes som et opprør mot Lovens bokstav betraktet tilhørere dette som et opprør mot Gud selv. Minner dette deg om en annen religiøs gruppe i vår tid?  Hva sier Jesus om sine samtidige?
40 Men dere vil drepe meg – en mann som har sagt dere sannheten, som han har hørt av Gud. Det gjorde ikke Abraham. 41 Dere gjør som deres egen far.» «Vi er ikke født i hor,» sa de. «Vi har én far, det er Gud.» 42 Jesus svarte: «Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg er utgått fra Gud og er kommet til dere. Jeg er ikke kommet av meg selv, men han har sendt meg. 43 Hvorfor skjønner dere ikke det språk jeg taler? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! 44 Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre det deres far ønsker. Han har vært en morder fra begynnelsen og står ikke i sannheten; det finnes ikke sannhet i ham. Når han lyver, taler han ut fra sitt eget, for han er en løgner og løgnens far. 45 Men jeg sier sannheten, og derfor tror dere meg ikke. 
Spør deg selv: Hevder ikke Jehovas Vitner nøyaktig det samme? ¨Vi har én far, det er Gud¨ 
Spør deg selv: Har du personlig følelsen av at Jehovas Vitners organisasjon elsker Jesus? Dét er en klar betingelse for at den skal kunne bli anerkjent av Ham. 
I Johannes 14 sier Jesus følgende i vers: 
6 Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. 
Som en grell kontrast til dette uttaler organisasjonen dette i VT 1 Sept 1989 side 19, avsn 7:
¨Bare Jehovas vitner, som enten tilhører den salvede rest eller den ´store skare´, og som utgjør en forent organisasjon under den høyeste Organisators beskyttelse, har ifølge Bibelen håp om å få overleve den forestående enden på den nåværende, dødsdømte ordning, som Satan hersker over.¨
Iflg. denne overmodige uttalelsen har Jesus ingen del i frelsen; det er bare de som er forente  medlemmer av organisasjonen (les: de som er fullt ut lydige mot organisasjonen) som har mulighet til å oppnå liv i fremtiden. 
Nå - de vil snart få se at de har valgt å sette sin lit til noe menneskelig, noe som slett ikke har fått den samme makt som Jesus har. Deres ord vil bli til skamme - men; da vil det være for sent for dem. 
Jesus derimot, Han hadde sine egne planer for hvordan Han skulle lede sine etterfølgere. Les Hans ord i
Johannes 14:  16 Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hos dere for alltid: 17 sannhetens Ånd. Verden kan ikke ta imot ham, for verden ser ham ikke og kjenner ham ikke. Men dere kjenner ham; han blir hos dere og skal være i dere. 
Selv hadde Han stått frem og vist ved både ord og handlinger hva sannheten var. Nå var tiden inne til at Han skulle overgi dette ansvar til noe annet: 26 Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere.
Om dennes hovedoppgave sier Han:
Johannes 16: 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv, men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.
Den Hellige ånd skulle veilede oss til den fulle sannhet - hvordan? Ved å ´herligjøre´ Jesus. Så ett annet av de tegnene du kan være på utkikk etter for å bedømme om de som forsøker å overbevise deg om at de har ´sannheten´ virkelig har dét, er om de virkelig opphøyer og forherliger Jesu navn over alle andre navn. 

(Jeg er meget godt klar over at frelsen ikke bare ligger i å anerkjenne Jesu navn - man er nødt til å anerkjenne Jehovas navn også. Men - som jeg har forsøkt å vise i andre innlegg - det ér Jehovas vilje at vi skal se hen til Jesu navn for vår frelse. Apgj 4:12 Det er ikke frelse i noen annen, for i hele verden er det blant mennesker ikke gitt noe annet navn som vi kan bli frelst ved.» og Jesus legger til følgende i Johannes 5: 23 ..Den som ikke ærer Sønnen, ærer heller ikke Faderen som har sendt ham. - Dét å bære Jehovas navn er derfor ikke tilstrekkelig til å identifisere noen som Hans folk. - jeg skulle ønske det var så enkelt.. Da kunne man jo bare melde seg inn der og leve i lydighet mot denne organisasjonen; om dét man trodde på var i overensstemmelse med Bibelen spilte ikke så stor rolle da; det eneste man måtte passe på var at det stemte med organisasjonen.. Men slik er det ikke.)
Legg merke til hvilke ord en annen av mine åndelige veiledere velger - ved den hellige ånd: 
Romerne 9: 1Det jeg nå sier, er sannhet; jeg lyver ikke! For jeg taler i troen på Kristus, og min egen samvittighet bekrefter det i Den Hellige Ånd.
Hvis Paulus hadde vært et Jehovas Vitne - ville han ha sagt det på denne måten da? Ville ikke du synes det var mer naturlig om han hadde sagt: ¨jeg taler i troen på .. Jehova,? 
Men Paulus hadde ikke fått i oppdrag å gjøre kjent Jehovas navn vidt og bredt blandt hedningene. Dét var ikke dén sannhet som skulle sette dem fri. Det var sannheten om Jesu offers verdi som skulle forkynnes; det var Jesu navn som skulle kunngjøres over hele verden. Det var Jesus som satte oss alle fri. - Ja, Jehova stod bak det. Men Jesus utførte handlingen. 
Det er innlysende at vi føler takknemlighet overfor begge! Men vi kan ikke vise dette ved å godta en menneskelig organisasjon som et middel for frelse.
Dét blir som å prise Noah fordi han bygde arken. Arken er bilde på det middel Jehova gav menneskene for frelsen; akkurat som Jesus. Alle som vende seg til arkens beskyttelse fikk liv. Akkurat slik er det også med alle de som vender seg til Jesus for sin frelse; de får liv. Noah var bare et menneske som fikk et oppdrag av Gud - han var ikke frelseren. 
Opp gjennom historien har Jesus imidlertid gjort bruk av forskjellige ´Noah´er´, mennesker i hans tjeneste - for å herligjøre sitt navn. Disse omtales i det nye testamentet som tjenere.   Noen av disse har vært gode tjenere; andre mindre gode. Når Jesus omtaler disse i sine lignelser er det akkurat dette bildet Han tegner. 
Om disse tjenerne har jeg utarbeidet et eget innlegg:Tjenere for Herren - herligjør Jesu navn´. 
Så - for å fullføre dette innlegget:
Uttrykket ´sannheten´ slik det blir (mis)brukt av Jehovas Vitner om deres lære, stammer ikke fra Bibelen. Den eneste sannhet Bibelen snakker om er ikke deres lære men er utelukkende knyttet til Jesus og Hans ord og gjerninger. 
Å omtale sine læresetninger og meninger som sannhet er et grovt overtramp. Organisasjonen bedrar sine medlemmer ved å bruke dette uttrykket om sine meningers betydning. 
De fratar Jesus den enestående rolle Han har, og den hellige ånd den rolle denne har fått av Jesus. De umyndiggjør den hellige ånds virkemidler ved å hevde at disse er et utslag av Satans makt. De umyndigjør Det nye testamentets ord ved å sette dets ord ut av kraft.
Hvordan denne organisasjonen kan hevde å representere ´sannhet´ er fullstendig umulig å forstå.
Det er Jesus som er sannheten, veien og livet.
Lytt til Hans ord. Du finner det i alle Bibler. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar