tirsdag 27. mars 2012

Setter du pris på Herrens offer?

Det nærmer seg nok en gang påske - og om noen få dager samles Jehovas Vitner og en mengde andre innbudte i deres Rikets saler rundt om i verden for å minnes Jesu offerdød.
Det er den mest ironiske høytid man kan forestille seg, utført i noe religiøst samfunn. Hvorfor jeg sier dette?
Fordi ca 16 millioner mennesker samles for å se på symbolene for Jesu blod og legeme, vinen og brødet, passere forbi. Det er bare de som på forhånd har varslet de ´eldste´ i den lokale menighet om at de tilhører den ´salvede rest´ som får ta del i disse symbolene - resten av de tilstedeværende er på forhånd varslet om at de bare skal være passive iakttagere. (Det er nå mellom 9000-10000 av den ´salvede rest´ blant Jehovas Vitner; dette er også et merkelig fenomen, for tallet har vokst i de senere årene, noe det virkelig ikke burde. Dess nærmere vi kommer Harmageddon dess ferre burde det bli av disse, ikke sant?)
Men min oppgave i denne sammenheng er å få deg til å stille deg selv noen svært viktige spørsmål i denne sammenheng. 
1: Hvem tror du ordene i Matt 23:13 oppfylles på?
¨Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.¨
2: Hvem var passive tilskuere i den første Kristne tid? 
1 Kor 11:
18 For det første hører jeg at det er splittelse blant dere når dere kommer sammen som menighet, og jeg tror det kan være noe i det. ... 20 Når dere da kommer sammen og er samlet, er det ikke Herrens måltid dere holder...23 For jeg har mottatt fra Herren det jeg også har gitt videre til dere: I den natt da Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, 24 takket, brøt det og sa: «Dette er min kropp, som er for dere. Gjør dette til minne om meg!» 25 På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i mitt blod. Hver gang dere drikker av det, gjør det til minne om meg!» 26 For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer. 27 Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. 28 Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. 29 For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens kropp, spiser og drikker seg selv til doms...33 Derfor, mine søsken: Når dere kommer sammen for å holde måltid, så vent på hverandre
Alle de første Kristne tok del i dette, for det var dét de hadde lært av eksemplet fra Jesus, idét Han henviste til den skikk Israels folk hadde ivaretatt helt siden den første påsken ble innstiftet - i Egypt. Det var et krav at de som skulle kunne komme under blodets beskyttelse måtte være innenfor husets dørkarmer; alle de som befant seg på utsiden mistet livet. Det var likeså hele familien - og dermed hele Israels folk, ja, alle generasjoner og begge kjønn, som spiste av påskelammet - som jo symboliserte Jesu offer. Så i forbildet som de første Kristne hadde å forholde seg til - og dermed også vi - deltok samtlige i denne handlingen. 
Hvorfor har Jehovas Vitners organisasjon endret på dette? Se skriftstedet ovenfor. (Matt 23:13) Denne lære oppstod i 1931 under Rutherfords presidentskap; intill da hadde alle Kristne et himmelsk håp; men i 1931 fikk organisasjonen navnet ´Jehovas Vitner´, og sluttet øyeblikkelig å ha det samme håp som alle andre Kristne - burde ikke dette få deg til å vurdere de bibelske argumentene organisasjonen legger frem for sine oppfatninger?)
3: Hvem setter du personlig høyest? Organisasjonens ord - eller Jesu egne?
Hva sier Jesus selv om dette?
Johannes 6: 
53 Jesus sa da til dem: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis dere ikke spiser Menneskesønnens kropp og drikker hans blod, har dere ikke livet i dere. 54 Men den som spiser min kropp og drikker mitt blod, har evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag. 55 For min kropp er sann mat, og mitt blod er sann drikk. 56 Den som spiser min kropp og drikker mitt blod, blir i meg og jeg i ham. 57 Slik den levende Far har sendt meg og jeg lever ved ham, slik skal også den som spiser meg, leve ved meg. 58 Dette er det brød som er kommet ned fra himmelen, ikke det som fedrene spiste, de som døde. Den som spiser dette brødet, skal leve i all evighet.»
Hva betyr disse ordene egentlig for deg? 
-
I enkelte andre Kristne trossamfunn praktiseres dette på en annen måte; i den Katolske kirkes regi drikker feks. prestene av Vinen og tilbyr bare brødet til menigheten. DNT viser klart at hver enkelt personlig må ta del i begge symbolene; vi har bare én mellommann mellom oss og Jehova Gud, og dét er Jesus Kristus. Prestenes rolle som mellommenn mellom menneskene og Jehova opphørte fullstendig ved Jesu død.

1 Tim 2: 5 
For Gud er én og én mellommann er det mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus Jesus,
Ved å innta en prestelignende rolle, som en slags mellommann mellom deg og Gud ved å drikke av vinen for deg, viser prester / eldste i virkeligheten ringeakt for Jesu offer. 
Dette er også en fariserisk handling.
-
Da Jehova gav Moses beskjed om at folket skulle begynne å feire påsken gav Han dem helt utførlige veiledninger om hva de skulle gjøre. Loven gjalt alle hustander, ikke bare en del av folket.
Dersom du skal ha utbytte av Jesu offer er det virkelig på tide å ta stilling for Ham. 
La ikke andre stå mellom deg og din evige fremtid! 
Mer om dette kan du lese i innlegget: 
http://christianxjw.blogspot.com/2011/04/minnehytiden-bare-en-minnestund.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar