torsdag 13. oktober 2011

Den første oppstandelse - ingen fler?

Det har gått mange år siden jeg først begynte å lure på dette - DNT (det nye testamentet) sier at det vil finne sted en første oppstandelse - men nevner ikke noe om en neste; den andre oppstandelse. Hva kommer dette av? 
Vel, noen av de skriftstedene vi må benytte for å forstå dette har jeg faktisk benyttet flere ganger før - i andre sammenheng. Men det er nå engang slik at ett skriftsted kan inneholde mange poenger, noe de aller fleste jo gjør. 
(dessverre er det også slik at dess mer ens tanker dreier seg om menneskelige forhold, dess mindre vekt legges det på den sammenheng de enkelte skriftsteder står i - og man kan dermed finne noe som ligner på en støtte for sitt menneskelige syn. Dette er en fare vi må være våkne for.)
Hvor finner vi så den første oppstandelse nevnt, og hva kan vi lære av sammenhengen?
Dette er de eneste stedene vi finner ´den første oppstandelse´ nevnt. 
Åpb 20: 
4 Jeg så troner, og noen satte seg på dem, og de fikk makt til å holde dom. Jeg kunne også se sjelene til dem som var blitt halshogd fordi de hadde holdt fast på Jesu vitnesbyrd og på Guds ord, og alle som ikke hadde tilbedt dyret eller bildet av det og ikke tatt merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket sammen med Kristus i tusen år.  5 Men de andre døde ble ikke levende før de tusen år var gått. Dette er den første oppstandelse.  6 Salig og hellig er den som har del i den første oppstandelse. Over dem har den annen død ingen makt. De skal være Guds og Kristi prester og herske med ham i tusen år.
     7 Når de tusen år er til ende, skal Satan slippes løs fra sitt fengsel.  8 Han skal dra ut og forføre folkene ved de fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid, utallige som havets sand.  9 De drog opp på jordens høyslette og omringet de helliges leir og den elskede by. Men ild falt ned fra himmelen og fortærte dem. 
Johannes får her et syn inn i fremtiden; dét han ser spenner over lang tid - det vil skje i løpet av minst 1000 år - fra nå. For han er vitne til den første oppstandelsen, og du legger sikkert merke til hvem dette skulle være? ¨ ...sjelene til dem som var blitt halshogd fordi de hadde holdt fast på Jesu vitnesbyrd og på Guds ord, og alle som ikke hadde tilbedt dyret eller bildet av det og ikke tatt merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket sammen med Kristus i tusen år.
Den gruppen har ikke spesielt med de 144000 å gjøre; selv om de samme kriteriene gjelder for disse også. Av ordet alle lærer vi dette. Og det er et faktum at mange har lidd martyrdøden og stått trofaste for Jehova og Jesus inn i døden - uten å være av de 144000. Så hvem er det da som får del i den første oppstandelse? Vers 6 gir oss en pekepinn: 

6 Salig og hellig er den som har del i den første oppstandelse. Over dem har den annen død ingen makt.
Hva er det som gjør et syndig menneske ´hellig´? Det er bare én ting som kan dét: Jesu offerdød. Jesu utgytte blod. La oss se hva en annen av apostlene sa om dette offers verdi:
1 Kor 15:
21 Fordi døden kom ved et menneske, er også de dødes oppstandelse kommet ved et menneske. 22 For likesom alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. 
Kristi offer gjenløste alle mennesker; og det er derfor alle vil få en ny sjanse.
23 Men hver og en i sin orden: Kristus er den første, deretter følger de som hører Kristus til, når han kommer. 
¨De som hører Kristus til¨. Hvem er det? 
Romerne 7:  
4 Slik er det også med dere, brødre. Fordi Kristus døde, er også dere døde og står ikke under loven; dere tilhører en annen, han som stod opp fra de døde, og vi skal bære frukt for Gud. 
Det er mao alle som benytter seg av Kristi offer; dvs alle som tror på Ham. Disse hører Kristus til. 
Vi kan få dette yterligere bekreftet ved å lese innledningsordene i Paulus´s 1 brev til Korinterne. Det står der:
1Paulus, som etter Guds vilje er kalt til Jesu Kristi apostel, og vår bror Sostenes  2 hilser Guds menighet i Korint, dere som er helliget ved Kristus Jesus, dere hellige som er kalt; vi hilser også alle som på hvert enkelt sted påkaller vår Herre Jesu Kristi navn – han som er deres og vår Herre.
Nå skal vi imidlertid vende oss til Mesterens egne ord om de som vil få del i den første oppstandelse: 
Lukas 20: 
35 Men de som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde, de tar ikke til ekte og tas ikke til ekte. 36 De kan jo ikke mer dø; de er lik englene, og fordi de har fått del i oppstandelsen, er de Guds barn.
¨De som blir funnet verdige til å være med i den kommende verden og oppstandelsen fra de døde¨; Hvem er dette? Vi har egentlig besvart det ovenfor: det er dé som tror på Jesu offers verdi - de som har vasket sine klær hvite i lammets blod. Dette gjelder alle som tror på Jesus. Som vist før: 
Rom 5: 
1 Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus.
 6 Da vi ennå var svake, døde Kristus til fastsatt tid for ugudelige.
Siden Kristus døde for alle ligger derfor tilbudet åpent til alle og enhver som tar imot det: alle kan ha del i den første oppstandelse, men det er ikke alle som får anledningen. Dét kommer som en følge av at ikke alle har fått muligheten til å høre om Hans offer, eller de har dødd uten å komme til tro på det. Dette er grunnen til at Jesus sier ´ de som blir funnet verdige. 
Det er bare de som har tatt imot budskapet om Jesu offergave som har hatt mulighetene til å treffe en besluttning om hvorvidt de vil tro eller ikke. De som altså ikke har hørt, eller har dødd - Jesu offer garanterer for alle - vil altså få en ny sjanse. Men disse får ikke del i ´den første oppstandelsen´. 
Dé får del i disse ordene: 
Åpb 20:
13 Havet gav nå sine døde tilbake, og døden og dødsriket gav tilbake de døde som var der, og enhver ble dømt etter sine gjerninger.
og disse:
Åpb 20: 
 5 Men de andre døde ble ikke levende før de tusen år var gått.
Av én eller annen grunn omtales ikke denne hendelsen som en oppstandelse. Man kunne jo ha ment at dette måtte være den andre oppstandelsen; men slik er det altså ikke; det sies intet i Bibelen om en annen oppstandelse. 
Derimot har vi sett at de som får del i den første oppstandelse ikke vil kunne dø; de vil bli som engler - dvs åndeskapninger, og de vil ha del i et himmelsk liv. Alle de som tror på Jesus som frelseren blir ansett som rettferdige av Jehova; de har evig liv; de kan ikke dø.
Det eneste som nå gjenstår å forklare er når vil den første oppstandelse finne sted?
Også i dette spørsmål kommer Skriften - Dnt - til hjelp.
Paulus avslører masse! Han fikk i sannhet innblikk i store og forunderlige ting i løpet av de tre dagene han satt i blinde - etter å ha blitt utvalgt av Jesus som en apostel for Ham! 
Denne gang er det ordene til Tessalonikerne som gir oss svaret:
1 Tess 4:
14 For så sant vi tror at Jesus døde og stod opp, så skal Gud ved Jesus også føre dem som er sovnet inn, fram sammen med ham. 15 Dette sier vi dere med et ord fra Herren: Vi som nå lever og blir tilbake til Herren kommer, skal slett ikke komme før dem som er sovnet inn. 16 For når befalingen lyder, og det høres et rop fra overengelen og støt i Guds basun, da skal Herren selv stige ned fra himmelen. Og de som døde i troen på Kristus, skal først stå opp. 17 Deretter skal vi som er blitt tilbake og fremdeles lever, sammen med dem bli rykket opp i skyene, i luften, for å møte Herren. Og så skal vi være sammen med Herren for alltid.
Ser du hvor komplett bildet egentlig ér? Det er disse som har del i den første oppstandelse: de som døde i troen på Kristus. Men det vil naturligvis være en hel del andre som tror på Jesus Kristus på den siste dag for denne onde tingenes ordning. Vi vil bli rykket opp i skyene - i luften.
I det 1 brev til Korint kap 15 måtte Paulus argumentere om de dødes oppstandelse. Han forklarer der hvordan dét vil oppleves for de som tror på Jesus:

 51 Se, jeg sier dere en hemmelighet: Vi skal ikke alle dø, men vi skal alle forvandles, 52 i ett nu, på et øyeblikk, når det lyder støt i den siste basun. For basunen skal lyde, de døde skal stå opp i uforgjengelighet, og vi skal bli forvandlet. 53 For dette forgjengelige må bli kledd i uforgjengelighet, og dette dødelige må bli kledd i udødelighet. 54 Og når det skjer, og dette forgjengelige og dødelige er blitt kledd i uforgjengelighet og udødelighet, da oppfylles det som står skrevet: Døden er oppslukt, seieren vunnet. 55 Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?
Forvandlet - til hva? Dét svarer han på i versene ovenfor. Feks. i vers
44 Det blir sådd et legeme som hadde sjel, men et Åndens legeme står opp. For så sant som det finnes et legeme med sjel, finnes det også et åndelig legeme.
Dét er virkelig fantastisk, ikke sant? 
På et gitt tidspunkt vil dette gå i oppfyllelse: Best som vi går og er opptatte med daglige gjøremål vil Herren Jesus komme i all sin prakt sammen med englene og samle sammen alle dem som tror på Ham. Det vil ikke skje ved at vi blir fysisk samlet på ett bestemt geografisk sted; nei, Han vil sende ut sine engler for å hente oss fra dét sted vi befinner oss. Pluteselig en dag vil du derfor få et besøk, og den som taler til deg vil - med ganske stor sikkerhet - tiltale deg med ordene:
30 Men engelen (sier) til (deg): «Frykt ikke,(navnet ditt)! For du har funnet nåde hos Gud.
Ja, jeg tok meg en liten frihet her; den virkelige tekst finner du i Lukas 1: 30. Poenget mitt er dette: hver eneste gang en engel har henvedt seg til et menneske i god hensikt, har han begynt med ordene ´frykt ikke´. 
Det er ikke noe å unders over; det er ikke hver dag man får besøk av en engel! 
Men når dette skjer er det bare om å henge på! For da er det like før Herren lar den store krigen mot alle sine motstandere her på jorden begynne - den vi kjenner som Harmageddon-krigen. Vi som tror på Herren Kristus vil da være fullstendig trygge. Vi vil jo være i vårt åndelige legeme! Ingen vil kunne gjøre oss noe ondt. Vi vil da være sammen med Herren Jesus for evig.
Du vil da enten ha fått del i den første oppstandelse - dersom du av én eller annen grunn skulle dø før englene kommer for å hente deg - eller så vil du bli rykket opp i luften sammen med alle de andre trofaste. (og jeg som har høydeskrekk....) 
Like etter dette fjernes alle de onde, alle politiske og religiøse systemer, hele det økonomiske system, og alle de merker alt dette har satt på jorden. Jorden vil bli fullstendig renset.
Som Åpb 20 vers 5 poengterer vil imidlertid de som får en oppstandelse til liv her på jorden under de 1000 år, ikke kunne bli sett på som levende før de 1000 år er til ende og de har bestått den siste vill-ledende innsats fra Satan og hans medsammensvorne - også dette er beskrevet i

Åpb 20:  
7 Når de tusen år er til ende, skal Satan slippes løs fra sitt fengsel.  8 Han skal dra ut og forføre folkene ved de fire verdenshjørner, Gog og Magog, og samle dem til strid, utallige som havets sand. 
Paulus viser hva som så vil skje i 1 Kor 15:

24 Så kommer enden, når han overgir sin kongemakt til Gud, Faderen, etter at han har tilintetgjort all makt, myndighet og velde. 25 For han skal herske som konge inntil Gud «har lagt alle fiender under hans føtter». 26 Den siste fiende som tilintetgjøres, er døden. 27 For «alt la han under hans føtter». Når det heter alt, er det klart at Gud selv er unntatt fra dette. For han er jo den som har lagt alt under ham. 28 Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være alt i alle.
Her har vi altså den komplette rekkefølge og forklaringen på hvem som har del i den første oppstandelse, hva som er forsjellen på disse og dem som kommer opp under 1000-årsriket, og hva som skal til for at dé kan smykke seg med tittelen ´levende´ igjen. Vi har også den fulle oversikt over rekkefølgen i hendelsene.
Tar vi i betraktning ´tegnene på endens tid´ som Jesus fortalte om, har vi stor grunn til å tro at det ikke kommer til å ta lang tid før Herren kommer i skyene med sine engler for å samle oss opp til seg. Men la oss ikke bli opphengt i beregninger av denne tid; dét har så alt for mange vært opptatte av før oss. Nei, la oss heller glede oss over vårt håp, og dele vår tro med så mange som mulig!
For det er troen på Jesus Kristus som fører til at vi enten får del i den første oppstandelse - eller blir rykket opp til Ham! 
Det er troen på gjenløsningen som gjør at vi kan bli funnet verdige til å få del i oppstandelsen - den første; og eneste.  Og legg nøye merke til ordene i 
Åpb 20: 
6... Over dem har den annen død ingen makt.
Den annen død - evig tilintetgjørelse; ildsjøen. Når du tror på Kristus kan du ikke bli kastet i ildsjøen i fremtiden; du vil ikke kunne ødelegges. Dét er forsjellen på de som ennå ikke tror og på de troende. 
De urettferdige kommer tilbake fra de døde - men de blir ikke regnet som ´levende´ før de tusen år er til ende. Man kan derfor ikke kalle dét for en oppstandelse til evig liv slik Jehovas Vitner gjør. Det er derfor Paulus kaller det en oppstandelse ´til dom´. Én dommens dag for de urettferdige - de som altså ikke tror på Jesus.
Jehovas Vitners versjon om ´evig liv på en paradisisk ny jord´ er følgelig fullstendig virkelighetsfjern. Det vil bare være de som bevarer sin trofasthet overfor Jesus som Konge ved den siste prøve ved slutten av tusenårsriket som kommer til å få del i denne form for evig liv. Paradiset som vitnene ser frem til (også kalt den nye verden; tiden mellom harmageddon og den siste prøve.) vil være noe helt annet enn dét de forestiller seg. Javisst vil det være fint å leve der! Men dét å leve der er ingen garanti for evig liv. Dé som kommer opp der vil måtte bevise sin trofasthet. 
Dét er vi andre ferdige med for lengst.
De er derfor vi vil bli hentet opp før tusenårsriket begynner; vår testperiode er over. Den endte da vi kom til tro på Herren Jesus.
Måtte du derfor finne styrke i disse ordene om den første oppstandelse og glede deg ved dem!
1 Tess 4: 
18 Trøst da hverandre med disse ord!

5 kommentarer:

  1. Takk for god undervisning.

    Gud er en gud av orden.
    Første oppstandelse, annen oppstandelse. Første død, annen død.

    Men hvem skal leve på denne jord under 1000-års riket. Vi skal regjere med Ham, men hvem skal vi regjere over? Etter trengselstiden blir det ikke så mange mennesker tilbake på jorda. Naturlig sett.

    Og hvem skal bo på den nye Jord? Vi skal jo bo i det Nye Jerusalem.

    http://ord8liv.wordpress.com/2013/07/21/nebukadnesars-syn/








    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentaren!
    Pga mitt lange svar må jeg dessverre dele det opp i tre deler.. Håper du bærer over med dette..
    Del 1:Jeg har registrert en stor grad av forvirrelse angående disse spørsmål i min tid som Jehovas Vitne.. i ettertid ser jeg jo at dét jeg den gang anså som et fornuftig svar slett ikke holder mål..bibelsk sett. For det er jo akkurat slik du sier det; ¨vi skal jo bo i det Nye Jerusalem¨.
    Fra Åpb 21;2-3 kan vi lese om vår nye bolig som kommer ned fra himmelen, slik at Guds bolig blir ¨blant menneskene¨, og i versene fra 10- 26 leser vi om byen, men i vers 27 kommer det frem en ytterligere detalj: 27 Men noe urent skal aldri komme inn i byen, ingen som gjør motbydelige ting eller farer med løgn, bare de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet.-
    Dette viser at det vil komme til å bli én gruppe innenfor byens murer - de som er skrevet inn i livets bok hos Lammet - og én annen gruppe, utenfor. Dette gjentas i enda tydeligere ordform i neste kapittel, 22, vers 14 Salige er de som vasker sine kapper. De skal få rett til å spise av livets tre og gå gjennom portene inn i byen. 15 Men utenfor er hundene og de som driver med trolldom, og de som driver hor, morderne, avgudsdyrkerne og alle som elsker løgn og taler løgn. -
    Som du ser vil det være et klart skille mellom dem som ér rettferdigjort ved Jesu offer, og dem som omtales som urettferdige (Apgj 24: 15 og jeg har det samme håpet til Gud som disse har: at rettferdige og urettferdige en gang skal stå opp fra de døde.-)
    Disse, urettferdige, er dem som av én eller annen grunn ikke har hørt om Jesu offer, eller som har dødd enten før eller etter Ham, også de som har en helt annen tro; ja det omfatter ALLE som ikke er rettferdigjort ved sin tro på Ham og Far. (Rom 4, 24 det gjelder også oss: Vi skal bli regnet som rettferdige når vi tror på ham som reiste Jesus, vår Herre, opp fra de døde, 25 han som ble overgitt til døden for våre synder og oppreist for at vi skulle bli rettferdige.- Rom 5, 1Da vi altså er blitt rettferdige ved tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus. - ) Og som Paulus sier det i vers 18 Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for ALLE MENNESKER, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. 19 Slik det ene menneskets ulydighet gjorde de mange til syndere, skal nå den enes lydighet gjøre DE MANGE RETTFERDIGE. -
    Du ser sikkert forskjellen: Jesu offer gjelder for ALLE, men det er bare en dél av disse som omtales som ¨de mange rettferdige.
    Konklusjonen er at like før enden intreffer vil det finne sted en opprykking av dem som er verdige til å bli en del av Guds Rike. Så vil de som er igjen her på jorden - dette vil utelukkende være fiender av Jesus, altså folk som nekter å underordne seg Hans styre - vil bli utryddet. Så vil jorden utsettes for det Peter omtaler i 2 Peter 3 10 Men Herrens dag skal komme som en tyv. Da skal himmelen forgå med et rungende drønn, elementene skal komme i brann og bli fortært, og jorden og alle gjerninger som er gjort på jorden, skal komme fram i lyset. -

    SvarSlett
  3. Del 2:Denne prosessen er grunnen til at de rettferdige denne gang (Noah og hans famile er et bilde på oss) blir tatt helt bort fra jorden, for denne gangen vil det være ild som fortærer de siste rester av det menneskelagde og Satanisk-inspirerte system, med all forurensing osv jorden lider under nå. Vi blir tatt bort for å slippe å se alle våre medmennesker lide (akkurat som Noah og familien), men også for å få opplæring i våre nye oppgaver; å ta oss av dem som så kommer frem fra gravene. Alle de urettferdige vil få en periode på 1000 år til å inrette seg etter Guds vilje. Dette kommer ikke til å bli en lett oppgave. Faktisk må vi anse jorden som en slags rekreasjons-planet for den fortapte menneskehet. Det blir vår oppgave å utøve den myndighet som kreves for å ´omvende´ denne fortapte del av menneskeheten. For noen vil dette bli enkelt; de får da også komme inn i det nye Jerusalem, men for mange vil denne forandringen være umulig. det er disse som vil reise seg imot den fysiske del av Det Nye Jerusalem, og sammen med Satan og hans medfølgere, gå til angrep på den hellige stad. Dét vil medføre den andre død. Den endelige tilintetgjørelse, fra hvilken det ikke finnes noe nytt håp.

    Det er altså i 1000-års perioden vi vil fungere som konger og prester, og det er for de urettferdige.

    SvarSlett
  4. Del 3: Hva vår Far og vår Herre har i vente for oss etter den siste prøve, sier ikke Bibelen noe om. Men jorden vil fremstå som et perfekt sted igjen. (det er også verd å merke seg hva 2 Peter 3 sier om forholdene på jorden etter renselsen: 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor RETTFERDIGHET bor.- De som bare leser dette uten omtanke, vil nok miste poenget her.. rettferdighet er jo bra? HM, er det? Er det bare bra? Et øye for et øye, en hånd for en hånd, liv for liv osv.. Hvorfor sier ikke Peter at det skal herske kjærlighet? Det er fordi de som kommer frem fra gravene skal DØMMES ETTER SINE GJERNINGER. Dvs at de vil måtte forholde seg til helt konkrete lover og regler, slik det gamle Israel måtte under Moseloven.(Det er derfor vi har fått dette forbildet; slik at vi skal forstå hvilke vilkår som kommer til å gjelde under de 1000 år.) Dette gir oss som nå tror på Jesus og Jehova en stor glede, for vi vet at vi ikke kommer til å måte stå ansvarlige i forhold til en lov - vi er frikjøpt fra dette ved Fars nåde og Jesu blod.

    Litt tilbake til din kommentar: ¨etter trengselstiden blir det ikke så mange mennesker tilbake på jorda.¨ Umiddelbart etter trengselen vil det være helt menneskefritt her; de troende er rykkert bort, de vantro er utryddet - hvem skulle være tilbake da? Det er først når jorden er tilrettelagt igjen - av oss i samarbeide med Jesus og engene - at de døde vil komme frem.

    Vi står fremfor en ubeskrivelig fabelaktig opplevelse, og etter mitt syn er det ikke lenge til heller! Tenk å få den store gave å få se ´det usynlige´, å få tale med Skaperen, med Far…. hvordan kan man beskrive en slik ære? Å så å vite at vi har fått denne gave bare fordi vi tror på ´ham som Gud har sendt´!!! (Johannes 6:28 Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» 29 Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.» ) Dét er ubeskrivelig.

    Ps. de som skal bo på den nye jord vil være dem som består den endelige prøve - og hvem vet om ikke også vi vil kunne få én eller annen del i dette? Les gjerne innlegget: et åndelig legeme med fysiske egenskaper? Dét vil nok gi noe å tenke over. (det står en henvisning til dette på venstre stikkord´remse´..)

    Fortsett å stå streke i troen; den vil være liv for dere!

    Tonny

    SvarSlett
  5. Jeg kom i skade for å vise til et feil innlegg, det handler bare litt om dét vi snakker om ovenfor. Det jeg burde ha vist til heter: En oppstandelse lik Jesu´!
    og er fra 2011, august. Dét inneholder nokså spesielle tanker om hvordan vi som Kristne vil komme til å ivareta våre oppgaver på den nye jord - basert på dét vi kan lære av Jesu egen oppstandelse, og Hans ord om at vi skal få del i en oppstandelse lik Hans.

    SvarSlett